2025.május.16 péntek
HomeKözéletTrianon 100 éves sebe

Trianon 100 éves sebe

1920. június 4-én, 16 óra 32 perckor egy ütemet kihagyott a magyar szív ezeréves dobogása. Az a pillanatnyi ritmuszavar mai napig begyógyíthatatlan sebet képez nemzetünk testén. Az elkövetkezendő 100 év megannyi fájdalmat, szenvedést okoz és okozott a magyarságnak, mindezek forráspontjaként pedig, a trianoni békediktátumot szokásunk kijelölni. 

Talán vitathatatlanul állíthatom, hogy politikai hovatartozástól függetlenül fájó a trianoni seb. Most azonban idejét látjuk a nemzeti gyászunkat felülvizsgálni. A következő bekezdések hasábjain megkíséreljük azt, amit az elmúlt 100 év módszeresen elmulasztott: sebtapaszt helyezünk, a vérző sebre. 

Az újonnan meghúzott határvonalak nem követték a magyarajkú lakosság (vörös szín) területi eloszlását (’Teleki Pál vörös térképe nyomán’ forrás: wikiwand.com) 

1.Tagadás: 

Az első világháborút követően, a békediktátummal megszégyenített magyar nép a kormányzójához fordult segítségért. A Horthy-rendszer sajátossága, hogy módszeresen elhazudta a trianoni béke létrejöttének tényleges okát, így megágyazta az irredentizmust a következő évtizedekre (évszázadra). Szokás megkérdőjelezni Wilson amerikai elnök szerepvállalásának a hiányát, de szokás okolni a kisantant lobbizását is Clemenceau francia miniszterelnöknél.  

A tényleges okok azonban messze túlmutatnak azon, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia a vesztes oldalon harcolt az I. világháborúban. Romsics Ignác történész szavaival élve, Trianon nem pusztán egy világháború, sokkal inkább egy hosszú és szerves folyamat végeredménye. Ezen folyamat legeleje egészen a reformkorig nyúlik vissza. 
A 19. században kibontakozó nacionalista eszmék az egész világon elterjedtek. Nemzeti öntudatra ébredt, nemzetiségi honfitársaink, évtizedeken keresztül követelték maguknak a különböző autonóm jogokat. Ezektől azonban, az egypolitikai nemzet elvét valló magyar nép rendszeresen eltekintett. A magyarságon belül szintúgy felizzó nacionalizmus az 1848-’49-es forradalom és szabadságharc során bontakozott ki először, melyben valamennyi nemzetiség az osztrák erőket támogatta.  

A forradalom bukása után -egészen a kiegyezésig- a magyar nemzet a saját rehabilitációján dolgozott, nem ezek az évtizedek voltak a legalkalmasabbak a nemzetiségekkel való tárgyaláshoz. A kiegyezést követően ugyan történtek kisebb engedmények (Horvát-Szlavón Királyság), azonban a polgárosodó magyar társadalom, inkább a nyugathoz való felzárkózás zálogát látta a boldog békeidők évtizedeiben. Mindez az I. világháború kitöréséig tartott, annak pedig ismerjük a következményeit. 

2.Harag: 

A tagadást magunk mögött hagyva felkeressük a traumát okozó bűnbakot. Habár a bécsi döntések valamelyest kielégítették a revizionista vágyakat, elérkezett a bosszú ideje. A II. világháborúba -szokásunk azt mondani-, hogy belesodródtunk, semmint beléptünk. Azonban a már említett bécsi döntések deklarálása egyértelmű állásfoglalást tett a tengelyhatalmak mellett. Ezt követően a magyar nép haragja egyszerre két dologért is bosszút próbált állni: a trianoni béke mellett, a Tanácsköztársaság nyomán lángra kapó magyar antiszemitizmusnak kiváló táptalaja volt a radikalizálódó, királynélküli Magyar Királyság. 
A következményeket szintén ismerjük. A II. világháború kudarca Sztálin, ezáltal a kommunizmus karjaiba lökte az országot. 

A bécsi döntések következtében átmenetileg visszacsatolásra került a Felvidék déli része, valamint Észak-Erdély. Az etnikailag immár igazságosnak nevezhető határvonalat a II. világháború után visszaállították, mivel azokat Adolf Hitler húzta meg. (forrás: wikipedia.hu) 

3.Önámítás: 

A Rákosi-korszakban, a többek között Révai József által meghonosított oktatásügyi politika, a marxista-leninista történetírás alapjaira helyezte a magyar történelem oktatását. Oktatásügyünket és Trianonnal való foglalkozásunkat az ‘56-os forradalom, és annak nyomán kialakuló Kádár-rendszer sem segítette. 

Az 1956. október 23-i forradalom közvetetten hozzájárult ahhoz, hogy hazánk lehessen a legvidámabb barakk a keleti blokkban. Azonban a gulyáskommunizmus árát a mai napig törlesztjük. (forrás: abouthungary.hu) 

Az átpolitizált edukáció a Kádár-rendszerben sem változott. Az addig oly fájóan égő trianoni sebek hirtelen gyógyulni kezdtek, de nem úgy, ahogy azt szerettük volna. A kommunista oktatásügy agymosása és tabusítása számos nemzedék fejéből próbálta kitörölni (többek között) Trianon emlékét. Ha kitörölni nem is sikerült, de önámítani annál inkább igen: “a békediktátumért felelősnek az imperialista nyugatot kiáltották ki, amely a kommunista eszmék áttörése ellen zárt össze a párizsi békékben.” 

4.Depresszió: 

A rendszerváltozást követő évtizedek Trianont, és a határon túl élő magyarságot politikai eszközként használták és használják fel, pártról pártra, kormányról kormányra. Ez idő alatt újabb jelentős létszámú magyarság került határokon túlra, ezúttal önszántukból: megnyílt a kapu nyugat felé. Továbbra is a legnagyobb problémának az oktatásügyet tekinti mindkét oldal, valaki kicsit szomorúbban mesélné el Trianont a diákoknak, valaki már kicsit kevésbé mesélné el. 

Mára eljutottunk odáig, hogy a határon túl élő magyarok állampolgársága és politikai joga, egy liberális-konzervatív tengelyen vett vita állandó tárgyát képezi. Azonban mindkét fél előszeretettel hallgatja el azt a tényt, hogy a külhoni magyarságot, mindig politikai eszközként használja fel az éppen aktuális rendszer.

5.Elfogadás: 

Hiszem, hogy egyszer a magyar néplélek képes lesz elfogadni Trianont. Abbamarad a nemzetiségek, az Antant, vagy akárki más hibáztatása. Hiszem, hogy egyszer rend lesz a magyar nép fejében, amelyet nem kavar meg a Kádár-korszak, és a rendszerváltozás hazugságai. Hiszem, hogy az Erdélyben, de leginkább Székelyföldön élő székelyeket a liberálisok egy része nem ‘románozza le’, a nemzeti konzervatívak egy része pedig nem ‘magyarozza le’. Hiszem, hogy lesz majd olyan demokratikus magyar államvezetés, amely nem a saját politikai haszonszerzésének kommunikációs eszközeként tekint a határon túli magyarságra. 
Az első sebtapasz most a helyére került: hamarosan eljön majd az objektív látásmód ideje, és beismerjük, hogy hibáztunk… nem csak Trianon előtt, de utána is. 

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Zoltán Szarka on TEIT, ŐK OTT ÉRTEKEZTEK
Molnár Péter on ÖSSZETÖRT A PORCELÁN!
Vargacz Tamásné on Közmeghallgatás Kalocsán
Üsztöke László on Tervek és tények Kalocsán II.
Dargay Lajosné on Egy tüntetés után
Marsovszy László on Egy tüntetés után
Dargay Lajosné on Ezzel leszünk élhető város?
Perity Márta on Térhatás
Vargacz Tünde Mária on Rezsicsökkentett kultúra
dargay márta on Moderátorképzés Kalocsán
Szarka Zoltán on Megmaradnak a gesztenyefák!
Szepesi Magdolna on Az Ő-szinténről őszintén
Szarka Zoltán on A nép szüli a diktátorokat!
Szarka Zoltán on Merre visz az út? 1.
Asztrik szelleme on Merre visz az út? 1.
Szarka Zoltán on Meddig fokozható?
Szarka Zoltán on Itt valaki nem mond igazat
Dargay Márta on Városgazdák Kalocsán
Szarka Zoltán on 2021. március 15.
Szarka Zoltán on Miénk itt a tér
Szarka Zoltán on „Ne féljetek!”
nextmayor on Fátlanság
Szarka Zoltán on Fátlanság
Szarka Zoltán on Trianon, egy kicsit másképp
Márta Dargay on Vasárnap gyermeknap
Szarka Zoltán on Mert emberből vagyunk
Márta Dargay on A színe meg a fonákja
Benyada Jenő on Réfy Vilmos: Gondolataim
Benyada Jenő on Réfy Vilmos: Gondolataim
Gottschall Péterné on Réfy Vilmos: Gondolataim
Márta Dargay on Réfy Vilmos: Gondolataim
Kovács János on Otthon, édes otthon…
Márta Dargay on Furcsa, csendes ünnep
Réfy Vilmos György on Egy elmaradt fesztivál margójára
Márta Dargay on A Te Valentinod
Zoltán Szarka on Sürgető szükségeink
Réfy Vilmos György on Sürgető szükségeink
Réfy Vilmos György on A sofőr… vajon ittas volt?
Réfy Vilmos György on A sofőr… vajon ittas volt?
Réfy Vilmos György on Képviselők vagyonnyilatkozatai 2019.
Márta Dargay on Lezárult, de nincs vége!
Szűcs Csaba on Legyen, vagy ne legyen?
Ocskó Vendel on Legyen, vagy ne legyen?
Réfy Vilmos György on Ördögi paradicsom
Réfy Vilmos György on Ördögi paradicsom
Réfy Vilmos György on „Össze kéne szedni a szilvát!”
Réfy Vilmos György on Elektromos autózás 2. rész
Gerencsér-SzegezdiGabi on Múlt, jelen, jövő a Schöffer Múzeumban
Réfy Vilmos György on Király Róbert „új” pályán
Török István on Elektromos autózás 2. rész
Réfy Vilmos on Karácsonyi „ének”
Király Róbert on Karácsonyi „ének”
Kvalla Gábor on Karácsonyi „ének”
Bolváriné Gärtner Anikó on Király Róbert „új” pályán
Oriza Triznyák on L-Kallódó november
Szűcs Csaba on Bemutatkozunk
Miklós Balázs on L-Kallódó november
Vörös András on Bemutatkozunk