Elektromos autózás 1. rész – A kezdetek

Sziasztok!

Én egy amatőr elektromos autó rajongó vagyok. Az elektromos autózást szeretném megismertetni veletek.

Célom, hogy az újdonságokról, friss hírekről beszámoljak és eloszlassak 1-2 tévhitet a környezetszennyezéssel kapcsolatban. Szóval ebben a témában szeretnék cikkeket és videókat megosztani Veletek.

Kezdjük az elején!

Thomas Parker 1895-ben gyártott elektromos autója

Az elektromos autózás története egyszerre indult a benzin motoros autókéval. Az első elektromos járművet Thomas Parker alkotta meg 1895-ben. Ezt követően 1898-ban a 23 éves Ferdinand Porsche az osztrák Jakob Lohner & Co. vállalat alkalmazásában megépítette az első, kerékagyban épített elektromotort, és egyben az első elsőkerék-hajtásos autót. Ezt köznyelvben a Lohner Porscheként ismerték meg. A fából készült karosszériája mindössze 980 kg volt, és már 45 km/h sebességre volt képes. Rá 1 évre már mind a 4 kerékbe rakott elektro motorokat, ezzel megalkotta az első 4 kerék hajtású autóját.

Ezek után Porsche kifejlesztette az első hibrid autót. Semper Vivus volt a neve. Az első kerekeket villanymotor, a hátsó kerekeket pedig benzinmotor hajtotta. Ez akkor nagyon nagy technikai fejlődés volt.

A Ferdinand Porsche által készített elektromos autó 1898-ból

A századfordulón hatalmas népszerűsége volt az elektromos kocsiknak. Az előnyük az volt, hogy azonnal indult, nem kellett sem a melegedésre várni, mint a gőzautóknál, sem pedig kurblizni, mint a benzines társaikat. Ezért is választották előszeretettel nők és orvosok. A villanyautók emellett halkabbak, gyorsabbak és erősebbek voltak, mint a benzines autók. Ráadásul a benzines autóknál annak idején még nagyon nehéz volt a sebesség váltás, míg az elektromos autókban nem volt váltó. Egyetlen komoly hátrányuk a korlátozott hatótávjuk volt (kb. 80 km), ami egyben a bukását is jelentette. Az 1910-es években számos előrelépés történt az autógyártásban, ami nem kedvezett az elektromos autóknak. Charles Kettering 1912-ben feltalálta az elektromos indítót, ami múlt időbe tette a kényelmetlen kurblizást a benzines autóknál, amelyeket lényegesen egyszerűbben újra lehetett tölteni, és hatótávban sem voltak olyan korlátjaik, mint a villanyautóknak.

A pontot az i-re Henry Ford tette fel, aki 1914-ben megalkotta az első futószalagot, ezzel lényegesen olcsóbbá és gyorsabbá téve az 1908-ban bemutatott T Model gyártását. A kezdeti 850 dolláros árat 1915-ben lecsökkentették 400 dollárra, míg egy elektromos autóért 1000 dollárt is ki kellett fizetni. Az elektromos autógyárak sorra bezártak, és ezzel kezdetét vette a benzines autók elterjedése.

Vajon, ha akkor jobban fejlődött volna az akkutechnológia…. Akkor most hol tartana az elektromos autózás?

 Források: Wikipédia, Bobák Áron 

One thought on “Elektromos autózás 1. rész – A kezdetek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük