Az elmúlt héten a polgármester örömmel jelentette be egy sajtóközleményben, hogy megalakult a Kalocsai Innovációs Központ Nonprofit Kft., melynek fő célja, hogy "a Paks 2 beruházás kapcsán az önkormányzatra háruló feladatokat koordinálja, szoros kapcsolatot tartson a beruházás valamennyi résztvevőjével, és minderről a lakosságot tényszerűen, hitelesen tájékoztassa. [...] tervezett tevékenységi körébe tartozik a városfejlesztés, városmarketing, turizmusfejlesztés, és a kulturális központnál lévő feladatok magas színvonalon történő ellátása.”

Ezen kicsit meglepődtünk, hiszen a 2017. december 18-án 100%-os állami tulajdonba kerülő, paksi központú PIP Közép-Duna Menti Térségfejlesztési Nonprofit Kft. nagyon hasonló célok és feladatok mentén dolgozik, azaz fő feladata a Paks 2 beruházás miatti térségfejlesztés. Akkor minek az új cég?
Furcsának találtuk azt is, hogy a polgármester, élve a veszélyhelyzet adta lehetőséggel, a képviselőtestület megkérdezése nélkül (őket csak tájékoztatva) egyszemélyben döntött arról, hogy létrehozza ezt a céget, és a cég képviseletére nem kalocsai, a helyi viszonyokat jól ismerő, megfelelő képzettségű embert nevez ki, hanem a Dunántúlról “szerez” egyet, a bátaszéki, 29 éves Zsikó Zoltán személyében.
A fiatalember önéletrajzában valóban elismerésre méltó dolgokat találtunk. Eredményes népzenei karrier, szép eredmények egyéb kulturális szervezési területeken is. Mivel azonban messziről jött ember azt mond, amit akar, gondoltuk kicsit utánajárunk a dolgoknak.
Hát, sajnos mi közel sem találtuk annyira szépnek a valóságot.
Zsikó legutolsó munkahelye a Szekszárdi Közművelődési Nkft. volt. Helyi forrásaink szerint ezt a céget az önkormányzat csak azért hozta létre, mert Zsikót szerették volna a Babits Mihály Kulturális Központ irányítójának kinevezni (mely Tolna Megye legnagyobb kulturális intézménye), ő azonban megfelelő tapasztalat hiányában kétszeri nekifutásra sem tudott eredményesen pályázni a vezetői pozícióra. Ezt a problémát úgy hidalták át, hogy a sebtében létrehozott önkormányzati cég ügyvezetőjének nevezték ki Zsikót, majd e céget bízták meg a Babits üzemeltetésével. Gond letudva.
(Számos példát látunk arra országos szinten is, hogy ha valakinek nem megfelelő a képzettsége egy poszthoz, akkor úgy módosítják a törvényeket, rendeleteket, hogy ez ne legyen probléma. Úgy tűnhet, ebben az esetben Szekszárdon is ez történt.)
Zsikónak azonban ettől a cégtől távoznia kellett. Nézzük, miért?

Szeptember 24-én az önkormányzatban többséget adó Éljen Szekszárd Egyesület (továbbiakban “ÉSZ”) frakció leváltotta az ügyvezetői posztról. Bomba Gábor, az ÉSZ frakcióvezetője úgy kommentálta a történteket; „megpróbáltak együtt dolgozni Zsikó Zoltánnal, ám sajnos az derült ki, hogy „nem megy ez a dolog.” – A város érdekében hoztuk meg a döntésünket.”
Vajon mik lehettek az előzmények, mi vezetett ide? Idézzük Illés Tamás, a Közművelődési Nkft. felügyelő-bizottsága elnökhelyettese, önkormányzati képviselő május 29-i cikkét:
„CSŐDKÖZELI ÁLLAPOTBAN A BABITS
Az önkormányzatoknál pár hétig sajnos még nincs közgyűlés, de az önkormányzati cégeknél az év elején beiktatott új felügyelőbizottságok (FB-k) folyamatosan dolgoznak. Lássuk, mit mutatnak az első gyorsjelentések!
Ezen a héten először a Szekszárd MJV Önkormányzatának 100%-os tulajdonában lévő Szekszárdi Közművelődési Nonprofit Kft-nél ülésezett a tulajdonosi ellenőrző szervezet. Komoly
GAZDÁLKODÁSI ANOMÁLIÁKKAL és súlyos (58 milliós) VESZTESÉGGEL
szembesült a testület.
A számviteli alapelveket sértő adatszolgáltatásra és a gazdálkodási hiányosságokra tekintettel ELUTASÍTOTTA a 2019. évi mérlegbeszámoló elfogadását, egyúttal a Ptk-ban biztosított jogosítványával élve a cég gazdálkodásának átvilágításához független külső szakértő bevonásáról határozott.
Az eltelt időszakban a felügyelőbizottság csak többszöri kérésre, majd felszólításra, jellemzően a határidők figyelmen kívül hagyásával,
áttekinthetetlenül és hiányosan kapta meg az adatszolgáltatásokat.
Ezek rendszerezése és vizsgálata is komoly nehézséget okozott, nem segítette a felelős, megalapozott döntést.[...]
A gazdálkodás teljes körű megítéléséhez nélkülözhetetlen a társaság szerződéseinek vizsgálata is, de erre sem kaptunk teljes rálátást, mivel nem kaptuk meg az önkormányzat és az Nkft. közötti közfeladat-vállalási, valamint több egyéb, nagyértékű szerződést. [...]
Az Nkft. a 2019-es tevékenységét
58 MILLIÓ FORINT ÉVES VESZTESÉGGEL
zárta. 2018. évhez viszonyítva komoly gazdálkodási hiányosságokra utal, hogy 76 millió Ft-tal csökkent a társaság eredmény pozíciója, amit döntően az anyagjellegű ráfordítások inflációt jelentősen meghaladó (megmagyarázhatatlan), 57 millió Ft-os növekedése okozott.
Rendkívül magas, 122 milliós a szállítói tartozás
(sokan jó ideje futnak a pénzük után).
A könyvvizsgáló szintén magas kockázatként emelte ki a súlyos tőkevesztést, a rendkívül jelentős mértékűre nőtt kötelezettség állományt, mely esetekben a tulajdonos önkormányzatnak helytállási kötelezettsége van.[...]
Nem lesz megkerülhető a korábbi Felügyelő Bizottság és az ügyvezetés felelősségének vizsgálata sem.”
Tehát Zsikó irányítása alatt Szekszárdon a Szekszárdi Közművelődési Nkft. áttekinthetetlenül, szabálytalanul és súlyos veszteséggel működött és a vezetőség büntetőjogi felelőssége is felmerült!
Ezek után adódik a kérdés, hogy miért pont olyan emberre esett Filvig polgármester választása a kalocsai KIKN Kft. vezetésére, akit Szekszárdról rossz gazdálkodás miatt bocsátottak el? Rá meri bízni a paksi pénzeket?
Továbbá miért volt szükség ilyen sürgősen, a képviselő-testület jóváhagyása nélkül, polgármesteri hatáskörrel megalapítani a szekszárdihoz nagyon hasonló céget, milyen pénzügyi források állnak rendelkezésre, milyen egyéb területeket fog ez a cég idővel bekebelezni?
A cikkünket folytatjuk, megkérdezzük az képviselőket is, milyen véleménnyel vannak, és tényleg támogatják-e ezt a polgármesteri elképzelést.
Ezenkívül beszámolunk, hogy a 484/2020. (XI. 10.) Korm. rendelet által november 11-től kihirdetett és 90 napig érvényes vészhelyzet alatt milyen határozatokat és rendeleteket hozott a képviselő-testületi hatáskörrel felruházott, a várost jelenleg egy személyben vezető polgármester.
Igyekeztem figyelmesen elolvasni a cikket. Nem „lett letörölve”. Megtaláltam a nagy feladatcsokorban a sor végén a kulturális központ feladategyüttesét is. Nem semmi megbízatás, amit ez a fiatalember kapott. Ehhez a nagy ívű polgármesteri egyszemélyes döntéshez a döntés-előkészítés során vajon „meg lettek-e kérdezve” a sok-sok részterület egyikében-másikában járatos tapasztalt helyi szakemberek? Indokolt lenne, ha komolyan gondoljuk, hogy első számú vezetőnk a város lakosságának egészét kívánja képviselni! Véleményt nyilváníthatnának a másképp gondolkodók, a pillanatnyilag ellenzékinek nevezettek, jóindulatúan feltételezve, hogy ők is (mi is) a város életének jobbításában vagyunk érdekeltek
.
A magyartalan kifejezést idézőjelbe tettem, utalván arra, hogy az indító cikkben találtam ilyent. Mindössze segíteni kívánom a moderátort. Az én írásomat is bátran moderálja, ha figyelmetlenségből valamit elütöttem! Köszönöm.