Városunkban nagy felháborodást keltett, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt a polgármester egy személyben döntött a Kalocsai Művelődési Központ és Könyvtár megszüntetéséről. Annak feladatait és egyúttal teljes vagyonát a nemrég alapított Kalocsai Innovációs Központ NKft.-re ruházta át, arra a cégre, melynek megalapítása is a vészhelyzet kellős közepén történt.
Ezt a cégalapítást még a tavalyi, 159/2020 határozatban találjuk meg,
míg az átszervezések a május 21-i keltezésű, 202/2021 számú polgármesteri határozatban olvashatók.
Király Róbert képviselő fentieket úgy értelmezte, hogy
1. a polgármester határozott utasításokat adott a jegyzőnek, hogy készítse elő
- a KKKK megszüntetését,
- a közfeladatok ellátására vonatkozó szerződések módosításait,
- az ingó és ingatlan eszközök átadását
- a munkavállalók munka-szerződéseinek módosításait
- a helyi közművelődési rendelet módosításának előkészítését.
2. felkérést kapott a KIK Kft. újdonsült vezetője, hogy gondoskodjon az egyébként újonnan alakult társaság (!?)
- alapító okiratának módosításáról
- a munkaszerződések módosításáról, a munkavállalók tájékoztatásáról
- és az "egyéb munkajogi intézkedéseket tegye meg."
3. a polgármester felkérte a VagyonHasznosítási Kft. vezetőjét
- cég alapító okiratának módosítására,
- a munkaszerződések módosítására, a munkavállalók tájékoztatására
- és az "egyéb munkajogi intézkedéseket tegye meg."
A teljes átszervezés nagyban érinti a Kalocsai Vagyonhasznosítási és Könyvvezető Nonprofit Kft-t is, mivel a Városi Televízió irányítása összeférhetetlen Zsikó bátaszéki önkormányzati képviselőségével, így a KalocsaTV. a VagyonHasznosítási Kft. fennhatósága alá kerül.
Az átszervezés így három városi szervezetet érint.
A június 30-i tervezet megszünteti a Kalocsai Művelődési Központot és Könyvtárat - a város egyik legnagyobb és legrégebbi intézményét - majd annak minden feladatát a Zsikó Zoltán vezette KIK Kft.-re ruházza át anélkül, hogy ezt a döntést komoly előkészítés, hatástanulmányok, viták előzték volna meg az érintettek bevonásával.
Király képviselő véleménye szerint nem kapott meggyőző magyarázatot nemcsak az átszervezés szükségességéről, de olyan cég alapításáról sem, melynek feladata teljesen megegyezik az addig is működő, és most a megszüntetésben érintett Művelődési Központtal.
A járványhelyzet szerinte eleve nem is volt alkalmas ilyen döntések, ekkora volumenű átszervezések elindítására. Már csak azért sem, mert a polgármester is folyamatosan hangoztatta, hogy a járványügyi védekezés köti le az idejét!
Akkor viszont hogyan tudna megoldani egy akkora feladatot, amekkora még “békeidőben” sem lenne egyszerű?
A katasztrófavédelemről szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 42. §-ában egyértelműen szerepel, hogy a polgármester a veszélyhelyzet alatt nem rendelkezhet önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről testületi jóváhagyás nélkül.
Emiatt a képviselőben felmerült, hogy a fenti eljárás akár törvénytelen is lehet. És ha az, akkor ő nem adja a nevét az ügylethez. Hogy az eljárás törvényszerűségéről (vagy törvénytelenségéről) megbizonyosodjon, a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatalhoz fordult állásfoglalásért.
Filvig polgármester ezt a június 24-i Testületi ülésen már úgy “fordította” az élő közvetítés nézőinek, hogy Király Róbert képviselő “feljelentette az önkormányzatot”.
Pedig nem ez történt. A képviselő azt kérte a kormányhivataltól, hogy vizsgálja meg a polgármester hozhatott-e határozatot cég alapításáról és önkormányzati intézmény megszüntetéséről.
És úgy tűnik, Király Róbertnek kételyei nem voltak alaptalanok.
A Kormányhivatal ún. Törvényességi felügyeleti eljárás keretében kezdte meg az ügy kivizsgálását.
Az önkormányzattól bekérték a szükséges dokumentumokat, majd megállapították, hogy azok alapján nem lehet eldönteni a kérdést, így szeptember elejéig vizsgálják az ügyet.
Felmerül tehát a kérdés:
Egy ilyen horderejű városi ügyben hogyan várható el, hogy egy képviselő - legyen az kormánypárti vagy ellenzéki - “jól szavazzon”, ha a döntés meghozatalához rendelkezésre álló anyagok alapján még a megyei hivatalnak is hónapokig tart a vizsgálat?
Persze ne legyenek kétségeink, a fideszes többségű testület meg fogja szavazni a polgármester akaratát, mely ellen egyedül az ellenzéki képviselők szólaltak fel. A kormánypárti képviselőknek a járvány utáni első testületi ülésen sem kérdésük, sem megjegyzésük nem volt akár ezzel, akár a többi 450 polgármesteri határozattal kapcsolatban. Úgy tűnik, részükről a polgármester továbbra is vezethetné a várost, akár egyedül is, és a testületi kontrollra nem igazán van szükség.
Bárki szavazza meg, ez az átalakítás a törvény megsértésével lenne – Városházi szavazás SE mehet végbe amíg a Kormányhivatal nem vizsgálta meg, és ott az irat jogerős nem lesz, – de, ha a Kormányhivatal szerint helyes, – a FELETTES szerve felé kell, intézkedni, – vagy EZ ELLEN Bírósági felülvizsgálatot kell indítani az intézkedési időtartamot NEM elmulasztva! Fel kell nyílt levélben hívni sürgésen a KIK tagjait, hogy kezdettől FIZESSÉK VISSZA, akárhonnan szerezték, lo*ták, faragták, lelték (mindenki választhat mit ért ezen) ugyanis a BÉRÜK feltehetőleg a kapott pályázati pénzből van leemelve, vagyis a lakosság felé hasznosulás CÉLJA lett, lesz megrövidítve. Már szóvá tettem én is, (07.25-én az előző cikkre utalva) nyilvánosan, ha ekkora agy az, aki a KIK tagja lehetett, ágyazódjon be a (jelenleg meg nem szüntethetett) KKKK-ba az ottani béren, és úgy brillírozzon! Vagy pedig a KKKK vezetője végezze el a feladatát, illetve válasszanak újat, ha még sincs olyan képessége, mint az elődjének volt….
Itt az is elolvasható:
https://www.facebook.com/groups/1252827648209039/posts/1971973909627739/?__cft__%5B0%5D=AZXjw-GD1WtWjU8X-YOyJ7swXFvK1htIUfuh9MX58nkAqTx8AbN9Gn7Y4Fw5qbNu2G14DZBW6e-Ikk9kVI9emE7IZxPE42Qy-iKqxBUdoXsDwTc8c9rUobyU617shhMXGxfZWyPxbZoWCAlIXENpqi87Ke_KAzoEJcLg3-XaZnbiGZv7KsRjfwjdG7V9ABd_Cg0&__tn__=%2CO%2CP-R