2025.július.09 szerda
HomeUncategorizedElektromos autózás 3. rész - ...

Elektromos autózás 3. rész – Hidrogén- vs. akkumulátoros hajtás!

Ebben a részben az elektromos autók energiatárolóit boncolgatjuk. Van ugye az akkumulátoros (amit nagyon sokan ismernek), és van az úgy nevezett hidrogéncellás energiatáróló.

Ezt a technológiát is a Toyota kezdte el fejleszteni 1992-ben. Mára ott tartanak, hogy beszállt a Hyundai és a Shell is. A hidrogén egy végtelenű kifogyhatatlan anyag. Szinte mindenhol jelen van. Az energiataroló képessége 200-szor jobb, mint az akkumulátornak. Tehát 1 kg hidrogénben 200 több elektromos áramot tudunk tárolni mint 1 kg akkumulátorban.

Nézzük először, hogy is működik a hidrogén hajtás!

Egy 120 literes tartályban 5 kg hidrogént tudunk tárolni. A hidrogént oxigénnel kell vegyíteni, majd ebből egy katalizátorban ki kell nyerni az elektromos áramot, amit egy inverteren keresztül egy akkumulátorba tárolunk. Innen majd az villanymotorba mehet az áram. Azért van szükség az akkumulátorra, mert hirtelen gyorsításnál a rendszer nem tudna akkora áramot felszabadítani, ami elég lenne. A végén pedig tiszta desztillált vizet pufog ki. Na, nem az útra! Egy tartályba. Miután megtelt, ezt le lehet engedni.

Az 5 kg hidrogénnel nagyjából 500 km-t lehet megtenni. Autópályán természetesen ez kevesebb. A tankolást azonban nagyon gyorsan meg lehet oldani, mindössze 3-5 perc alatt. Ugye eddig nagyon jól hangzik?!

Akkor eddig miért nem láttunk az utakon ilyen autókat?

Felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy mégis mi lehet a gond?

 Az, hogy a hidrogént egyelőre nagyon nehezen tudják előállítani. Az előállítás után felmerül a következő probléma, a sűrítés. Miért?

Mert különben hatalmas lenne a térfogata.

Ezt követően tartálykocsiba kell tölteni, majd elszállítani a töltőállomásra. Itt ismét megtörténik az átfejtés. Végül pedig onnan az autó tartályába kerül. Szóval elég nagy a hatékonysági veszteség.

 A töltést követően 700 bár nyomás van az autó tarályban! Az nagyon sok és egyben ijesztő is!

Másrészt ott van az a rossz tulajdonsága, hogy a hidrogén mindenen áthatol. Jelenleg nincs a Földön olyan anyag, ami bent tartaná a hidrogént. Gondoljunk csak bele, ha sok hidrogén hajtású autó parkol egy pláza mélygarázsában, és elkezdenek szivárogni….

Egy akkumulátornál közvetlenül az elektromos hálózatról töltjük (most vonatkoztassunk el, hogy az az áram megújuló vagy erőmű által előállított). Elektromos hálózat mindenütt van. Míg hidrogén-töltőállomás nem sok. Magyarországon egy sem. 2030-ra ígérnek 15 db-t. Jelenleg egész Európában is csak 100 db van. Hidrogén kutakból is létezik már olyan, amelyek napelemmel állítják elő a hidrogént ott helyben. Ebben az esetben kiesik a szállítás és annak költsége.

Itt nem szabad megfeledkeznünk az akkumulátor hátrányáról. Sajnos egy ekkora hatótávhoz nagyon nehéz akkumulátor kell, melynek újra töltéséhez minimum 45 perc kell.

Az elektromos autót használók egyáltalán nem szeretnének a kutakra visszaszokni, mert sokkal kényelmesebb számukra az otthoni töltés.   Elég akkor, amikor hosszútávra utaznak vele. A hidrogén kutakat azért erőltetik az országok, mert akkor a mostani üzemanyagkutakat ki lehetne velük váltani, és természetesen ugyanúgy meg lehetne ezeket is adóztatni. A jelenlegi felállás szerint az akkumulátoros elektromos autók egyelőre nem jó üzlet az országoknak.

Hyundai

Nem gondolom, hogy nincs létjogosultsága ennek a technológiának. Vannak olyan területek a közlekedésben, ahol kifejezetten jobb a hidrogénüzemanyag cella, mint az akkumulátor. Ilyen a vasút, hajó, repülés, valamint a teher- vagy személyszállítás. A Hyundai már elő is állt a kamionjával és a buszaival.

Összességében nézve a tényeket, van jövője a hidrogén hajtásnak, de még számos fejlesztésen kell átmenni.

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Zoltán Szarka on TEIT, ŐK OTT ÉRTEKEZTEK
Molnár Péter on ÖSSZETÖRT A PORCELÁN!
Vargacz Tamásné on Közmeghallgatás Kalocsán
Üsztöke László on Tervek és tények Kalocsán II.
Dargay Lajosné on Egy tüntetés után
Marsovszy László on Egy tüntetés után
Dargay Lajosné on Ezzel leszünk élhető város?
Perity Márta on Térhatás
Vargacz Tünde Mária on Rezsicsökkentett kultúra
dargay márta on Moderátorképzés Kalocsán
Szarka Zoltán on Megmaradnak a gesztenyefák!
Szepesi Magdolna on Az Ő-szinténről őszintén
Szarka Zoltán on A nép szüli a diktátorokat!
Szarka Zoltán on Merre visz az út? 1.
Asztrik szelleme on Merre visz az út? 1.
Szarka Zoltán on Meddig fokozható?
Szarka Zoltán on Itt valaki nem mond igazat
Dargay Márta on Városgazdák Kalocsán
Szarka Zoltán on 2021. március 15.
Szarka Zoltán on Miénk itt a tér
Szarka Zoltán on „Ne féljetek!”
nextmayor on Fátlanság
Szarka Zoltán on Fátlanság
Szarka Zoltán on Trianon, egy kicsit másképp
Márta Dargay on Vasárnap gyermeknap
Szarka Zoltán on Mert emberből vagyunk
Márta Dargay on A színe meg a fonákja
Benyada Jenő on Réfy Vilmos: Gondolataim
Benyada Jenő on Réfy Vilmos: Gondolataim
Gottschall Péterné on Réfy Vilmos: Gondolataim
Márta Dargay on Réfy Vilmos: Gondolataim
Kovács János on Otthon, édes otthon…
Márta Dargay on Furcsa, csendes ünnep
Réfy Vilmos György on Egy elmaradt fesztivál margójára
Márta Dargay on A Te Valentinod
Zoltán Szarka on Sürgető szükségeink
Réfy Vilmos György on Sürgető szükségeink
Réfy Vilmos György on A sofőr… vajon ittas volt?
Réfy Vilmos György on A sofőr… vajon ittas volt?
Réfy Vilmos György on Képviselők vagyonnyilatkozatai 2019.
Márta Dargay on Lezárult, de nincs vége!
Szűcs Csaba on Legyen, vagy ne legyen?
Ocskó Vendel on Legyen, vagy ne legyen?
Réfy Vilmos György on Ördögi paradicsom
Réfy Vilmos György on Ördögi paradicsom
Réfy Vilmos György on „Össze kéne szedni a szilvát!”
Réfy Vilmos György on Elektromos autózás 2. rész
Gerencsér-SzegezdiGabi on Múlt, jelen, jövő a Schöffer Múzeumban
Réfy Vilmos György on Király Róbert „új” pályán
Török István on Elektromos autózás 2. rész
Réfy Vilmos on Karácsonyi „ének”
Király Róbert on Karácsonyi „ének”
Kvalla Gábor on Karácsonyi „ének”
Bolváriné Gärtner Anikó on Király Róbert „új” pályán
Oriza Triznyák on L-Kallódó november
Szűcs Csaba on Bemutatkozunk
Miklós Balázs on L-Kallódó november
Vörös András on Bemutatkozunk