2025.május.16 péntek
HomeKözéletA Themis magántőkealap a 35 évre szóló autópálya-koncesszió pályázat nyertese

A Themis magántőkealap a 35 évre szóló autópálya-koncesszió pályázat nyertese

Előzmény

2021 júniusában derült ki, hogy a magyar kormány koncessziós eljárásban 35 évre átadná a hazai sztrádahálózat üzemeltetését és a még hiányzó szakaszok építésének finanszírozási terhét a kormányzati szektoron kívül levő piaci szereplő(k)nek. A nyertes 35 évre szerez jogot a már meglévő gyorsforgalmi úthálózat teljes körű karbantartására és a további építésére. Ennek megfelelően az eljárás ezekre a feladatokra terjedt ki.

Ez elképesztő nagy üzlet. Érthetetlen, hogy miért érné meg az adófizetőknek. A kabinet szerint a megalapozó számítások igazolnák azt, hogy megéri az deal, ezeket azonban nem akarja nyilvánosságra hozni. Ez miatt korábban országos tiltakozás és egyben aláírásgyűjtés is elindult az autópálya-koncessziós tender visszavonásáért és a közérdekű adatok ill. a koncesszió kiírását alátámasztó háttérszámítások, a tervek, tanulmányok egyes részleteinek megismerhetőségéért.

Korábban a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) ugyanis eltitkolta, milyen számítások alapján jutottak arra, hogy 35 évre koncesszióba adják a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózatot és emellett a hulladékgazdálkodást is. Ezt az információt korábban közérdekű adatigénylésben próbálta megtudni a Transparency International Magyarország, de miután az NKI elutasította, bírósághoz fordultak. A bíróság úgy döntött, hogy az adatokat nyilvánosságra kell hozni.

Hálózat

Üzemeltetés és fenntartás: 1044 km szakaszon, koncessziós időszak egészében teljes körű karbantartására és a további építésére

2032-ig 317 km új út építése

M1: Bicske Komárom sávbővítés

M7: Székesfehérvár Szabadbattyán Balatonvilágos sávbővítés

M3: Gödöllőt Bagot érintő bővítés

M3: a keleti országhatárig történő meghosszabbítás

M81: Mór Bodajk Székesfehérvár Sárbogárd szakasz M8-ig történő megépítése

– az első tíz év alatt 265 km hosszan sávbővítés

Pénzügyi struktúra

Az autópályaszakaszok, sem az újak, sem a régiek nem kerülnek a koncesszor tulajdonába.

Ezekért rendelkezésre állási díjat fizet az állam, 35 év alatt fizeti ki a teljes összeget. A beruházások megfinanszírozása a koncesszor feladata, vagyis fel kell vennie a hiteleket a saját kockázatára. Az állam nem tart meg karbantartási eszközöket, azokat a koncesszornak adja el, ha az igényt tart rá.

Az állam által a teherforgalom után beszedett útdíjak kell, hogy fedezzék a 35 év alatt a teljes rendelkezésre állási díjat. A gépkocsiktól származó bevételek nem képezik a koncessziós díjat, így az autósok mindezekből azt fogják érzékelni, hogy az autószakaszok minősége jobb lesz, a lakossági díjakról továbbra is a kormány dönt.

A JELENLEGI JOGSZABÁLYOKHOZ KÉPEST NEM LESZ DÍJNÖVEKEDÉS, mivel az csak az éves inflációval engedi megemelni a fizetendő útdíjak mértékét.

Pályázat

Az okokról Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter, Biró Marcell, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának elnöke, valamint Csekő Zsolt, a Nemzeti Koncessziós Iroda elnöke a gyorsforgalmi úthálózatokkal összefüggő koncessziós szerződések témájában tartott sajtótájékoztatón számolt be.

Három éves előkészítés volt a döntés előtt. Ennek fő magyarázó tényezője, hogy az EU-tól erre a célra már nem fog érkezni uniós forrás, 2022 után csak költségvetési vagy más forrásokból lehetséges erre a célra költeni. Közben a kormány útépítési céljai nem változtak, ezért döntöttek a koncessziós megoldás mellett.

Három ajánlattevő volt, sokan érdeklődtek. A Strabag-Colas konzorcium azért esett ki, mert jogi problémájuk akadt, Ausztriában versenyhatósági eljárás indult el. Így két szereplő maradt, vagyis konkrétan két végleges ajánlat érkezett: a Dömper Kft. és a Themis magántőkealap által vezetett koncesszor. Ez utóbbi pályázó nyert.

A közbeszerzési hirdetmény itt olvasható => link

A KONCESSZIÓS DÍJ EGY ÉVRE EGY KILOMÉTERRE VETÍTVE JELENÉRTÉKEN SZÁMÍTVA 95,2 MILLIÓ FORINT.

Későbbiekben felül fogják vizsgálni a meglévő koncessziós szerződéseket is, és újratárgyalásokat kezdeményezhetnek az M5 és M6-os koncessziók magyar állam szempontjából hátrányos tényezői miatt. A Colas és a Strabag korábban sokkal előnyösebb koncessziós szerződést kötöttek a magyar állammal, mint a mostani nyertes, mert mostanra már kiegyenesedtek a feltételek, a verseny csak nagyobb lett azzal, hogy teret kapnak a magyar tulajdonú szereplők.

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Most Popular

Recent Comments

Zoltán Szarka on TEIT, ŐK OTT ÉRTEKEZTEK
Molnár Péter on ÖSSZETÖRT A PORCELÁN!
Vargacz Tamásné on Közmeghallgatás Kalocsán
Üsztöke László on Tervek és tények Kalocsán II.
Dargay Lajosné on Egy tüntetés után
Marsovszy László on Egy tüntetés után
Dargay Lajosné on Ezzel leszünk élhető város?
Perity Márta on Térhatás
Vargacz Tünde Mária on Rezsicsökkentett kultúra
dargay márta on Moderátorképzés Kalocsán
Szarka Zoltán on Megmaradnak a gesztenyefák!
Szepesi Magdolna on Az Ő-szinténről őszintén
Szarka Zoltán on A nép szüli a diktátorokat!
Szarka Zoltán on Merre visz az út? 1.
Asztrik szelleme on Merre visz az út? 1.
Szarka Zoltán on Meddig fokozható?
Szarka Zoltán on Itt valaki nem mond igazat
Dargay Márta on Városgazdák Kalocsán
Szarka Zoltán on 2021. március 15.
Szarka Zoltán on Miénk itt a tér
Szarka Zoltán on „Ne féljetek!”
nextmayor on Fátlanság
Szarka Zoltán on Fátlanság
Szarka Zoltán on Trianon, egy kicsit másképp
Márta Dargay on Vasárnap gyermeknap
Szarka Zoltán on Mert emberből vagyunk
Márta Dargay on A színe meg a fonákja
Benyada Jenő on Réfy Vilmos: Gondolataim
Benyada Jenő on Réfy Vilmos: Gondolataim
Gottschall Péterné on Réfy Vilmos: Gondolataim
Márta Dargay on Réfy Vilmos: Gondolataim
Kovács János on Otthon, édes otthon…
Márta Dargay on Furcsa, csendes ünnep
Réfy Vilmos György on Egy elmaradt fesztivál margójára
Márta Dargay on A Te Valentinod
Zoltán Szarka on Sürgető szükségeink
Réfy Vilmos György on Sürgető szükségeink
Réfy Vilmos György on A sofőr… vajon ittas volt?
Réfy Vilmos György on A sofőr… vajon ittas volt?
Réfy Vilmos György on Képviselők vagyonnyilatkozatai 2019.
Márta Dargay on Lezárult, de nincs vége!
Szűcs Csaba on Legyen, vagy ne legyen?
Ocskó Vendel on Legyen, vagy ne legyen?
Réfy Vilmos György on Ördögi paradicsom
Réfy Vilmos György on Ördögi paradicsom
Réfy Vilmos György on „Össze kéne szedni a szilvát!”
Réfy Vilmos György on Elektromos autózás 2. rész
Gerencsér-SzegezdiGabi on Múlt, jelen, jövő a Schöffer Múzeumban
Réfy Vilmos György on Király Róbert „új” pályán
Török István on Elektromos autózás 2. rész
Réfy Vilmos on Karácsonyi „ének”
Király Róbert on Karácsonyi „ének”
Kvalla Gábor on Karácsonyi „ének”
Bolváriné Gärtner Anikó on Király Róbert „új” pályán
Oriza Triznyák on L-Kallódó november
Szűcs Csaba on Bemutatkozunk
Miklós Balázs on L-Kallódó november
Vörös András on Bemutatkozunk