Az infláció megfékezése és a rezsicsökkentés vívmányainak megtartása miatt Magyarország kormánya 2021. november 15-től 480 forintos felső határral rögzíti a 95-ös benzin és a gázolaj árát. Ezzel korábban foglalkoztunk is => Cikk.
A kormánynak több eszköze is lehetett volna az üzemanyagárak emelkedésének megfékezésére:
- a minimális 0,36 Euro-s jövedéki adót vészhelyzeti rendelkezéssel csökkenthette volna bizonyos időszakra az Európai Uniós szabályozás ellenére
- az üzemanyagot terhelő 27 %-os Áfát is csökkenthette volna, és ehhez még uniós jóváhagyás sem kellett volna
Ezzel szemben, a piaci viszonyokba durván belenyúlva rögzítette az eladási árat, mellyel egy tollvonással áthárítva a forgalmazókra az ebből eredő minden veszteséget. Az Államkincstár bevétele mindeközben pedig egy fillérrel sem csökken.
Az üzemanyagellátó hálózat több mint fele a MOL tulajdonában van, a másik kisebb része általában franchise rendszerben kisvállalkozások üzemeltetik. A MOL részvényein már érződött ennek a hatása, de erős tartalékokkal rendelkezik. A kisvállalkozók viszont nehezebb helyzetben vannak. Ismerve a kiskereskedelmi árrést könnyen kiszámolhatták, hogy ezzel az árszinttel az értékesítés már veszteséget termelne, ezért előre jelezték, hogy várhatóak lesznek az ideiglenes bezárások.
Kormányunk erre meglépte mostani leggyávább cselekedetét : szombat éjszaka kihirdetett egy kormányrendelet, melyben kötelezik a kutak üzemeltetőit, hogy csak üzemszünet miatt zárhatnak be. Más okból viszont nem zárhat be és a nyitvatartási időt sem rövidítheti csak azért, mert veszteséges.
https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/03b9de5be692f2beeb3e96852d27bfa6119954cc/megtekintes
Aki ezt megszegi az 100 000 és 3 millió forint közti pénzbírságra számíthat, ismétlődés esetén pedig egy nap és fél év közti eltiltásra. Ha pedig eltiltás történik, akkor Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kijelölhet egy másik, „a lakosság igényeinek kielégítésére alkalmas nyilvántartott szolgáltatót az érintett üzemanyagtöltő állomás üzemeltetésére”, és ilyenkor „az érintett üzemanyagtöltő állomás épülete és tárgyi eszközei ideiglenesen a kijelölt nyilvántartott szolgáltató birtokába kerülnek.”
Azaz egyszerűen megbüntetik és kipenderítik a kút tulajdonosát, ha a piaci viszonyokkal teljesen szembe menő anomáliák miatti veszteségeket el akarja kerülni.
Magyarország kormánya kétszínű és gyáva, az üzemanyagcsökkentést saját sikerének elkönyvelve, törvény mögé elbújva, súlyos helyzetbe taszítva rengeteg üzemanyagkút üzemeltetőjét.
Ez kérem a üzemanyagárcsökkentés magyaros módja, Európa, lehet tőlünk tanulni.....