Képviselők nélkül készült Kalocsa költségvetése

A katasztrófavédelemről szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. §. (4) bek. alapján

„Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének……..feladat- és hatáskörét a polgármester..…….gyakorolja.”

Ez lefordítva azt jelenti, hogy a vészhelyzet kihirdetése óta a polgármesternek mindenről egyszemélyben lehet és kell döntenie, de ez nem jelenti azt, hogy a képviselő-testüleletet nem kérdezheti meg, attól véleményeket nem gyűjthet be.

Tavalyi évben az első vészhelyzeti időszak (2020. március 11.- 2020. június 17.) alatt 108 határozat született, majd a második, 2020. november 04-től máig is tartó rendkívüli jogrend alatt már 171 polgármesteri döntésen vagyunk túl.

Ez összesen 285 határozat, amiből 3 témában tartotta fontosnak a polgármester a képviselő-testület informális tájékoztatását, ami természetesen nem egyenlő a beleegyezéssel:

- Kalocsai Innovációs Központ Nonprofit Kft. megalapítása

- Hétvégi fogorvosi ügyelet megszűnése

- Tulajdonosi hozzájárulás a Szentháromság tér felújítása, kivitelezési munkálatainak II. és III. ütemben történő megvalósításához

Ezek azok az ügyek, amik egyébként is a legjobban megosztják a közvéleményt, ezért a polgármester nem kockáztathatta, hogy legalább a tájékoztatás szintjét ne lépje meg, amit persze nem is felejtett el a médiákban kihangsúlyozni, levéve válláról az egyszemélyes döntés terhét, hiszen a testület tudott róla. A többi 282 ügyről már nem hallottunk ilyen hangzatosan ill. igazából sehogysem.

A kormányzati elvonások (gépjárműadó elvétele) és a gazdasági visszaesés miatt az iparűzési adó (IPA) bevételek csökkenése és az 50%-os IPA elengedésének kompenzációja miatt ezeken az informális megbeszéléseken kifejezetten kértük és ígéretet is kaptunk, hogy a költségvetés-tervezetből kapunk anyagot, amit időben véleményezhetünk, ill. elképzeléseket illeszthetünk be, bizonyos kereteken belül pedig akár alakíthatunk.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján az előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármesternek február 15-éig napig kell elkészítenie, és a költségvetés előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul mérlegeket és kimutatásokat kell - szöveges indokolással együtt – bemutatni.

Úgy tűnik, a pandémia ezt is felülírta, ugyanis a mai napig nem érkezett meg ebből semmi anyag.

A határidő tehát lejárt, így erről is - mint az összes többi kalocsai önkormányzati ügyről - csak a város honlapjáról értesülhetünk március 15-ig, addig kell ugyanis elfogadnia az államháztartási törvény alapján a polgármesternek egyszemélyben az új költségvetést.

Csak bízhatunk, hogy a beígért erősebb Kalocsa a költségvetési számokban is jelentkezni fog, de az már most is látható, hogy az önkormányzati vagyon idén is tovább apad, ugyanis a másfél hónap alatt már közel 40 millió forint értékben került értékesítésre ingatlan. Sok kritika érte az előző vezetést, hogy a vagyont felélték és "elment kiflire", de ez Filvig Géza alatt ugyanúgy folytatódik.

Most már mint egyszerű kalocsai lakos is kiváncsi vagyok, hogy sikerült összerakni a költségvetést annak tudatában, hogy az előzetesen bejött többletigények a 100 milliót is meghaladják, viszont a járványhelyzet miatt elvont tételek 200 millióra is rúgnak.

[wonderplugin_audio id="1"]