A testületi ülés több, mint 4 órán át tartott. A közvetítés itt nézhető meg:
A 2019-ben demokratikus választás után megalakult önkormányzat legutóbb 18 témával foglalkozott. Az eredeti napirendi sorrend tervezetet – kérésemre – a testület módosította, erre majd később térek ki.
1. napirend volt Mayer József városi rendőrkapitány beszámolója Kalocsa város bűnügyi-közbiztonsági helyzetének 2019. évi alakulásáról. A testület EGYHANGÚLAG, ellenszavazat nélkül fogadta el az anyagot. Jómagam már a 21. alkalommal találkoztam ilyen helyi vagy megyei beszámolóval, így meglepetés sem nagyon ért. Ahogy általában is szokott, egy tartalmas, statisztikai jellegű dokumentumról van szó, ami színtelen-szagtalan-íztelen, néhány példát pedig az előadó kiragad, és szóban kiegészít. Most is így történt, sőt, Ezredes Úr a szóban feltett és megválaszolt kérdéseimre még utóbb korrekt írásos választ is adott, amit ezúton is Tisztelettel Köszönök. Magam is elmondtam, hogy JÓ ITT ÉLNI, hiszen mind a megyei, mind az országos helyzethez képest is jobbak szinte mindenben a város rendőrségi mutatói, és ebben hatalmas érdeme van az elmúlt 30 év valamennyi helyi egyenruhásának. Összességében tehát minden nagyon szép, minden nagyon jó, bár az ördög a részletekben lakozik, és néhány dolog azért változatlanul zavarja – szerintem – a közvéleményt.
Nem esett szó a videóra vett választási plakátrongálásokról, pedig szerintem illett volna
Változatlanul zavarja a lakosságot a kábítószer jelenléte Kalocsán. Amikor közismert helyinek van marihuána birtoklási ügye, amikor a romák körében elképesztő pletykákat lehet hallani herbálról, zsályáról, halálesetről, vagy amikor meg nem erősített mendemondák terjednek fiatal „menő vállalkozókról”, akik mellékállásban a város közismert pontjain foglalkoznak kemény drogokkal, és állítólag nyílt titok, hogy zárt netes csoportokban lehet „spurit” rendelni fuvarosoktól és vendéglátósoktól, akkor azért az átlag szülőt nem nyugtatja meg, hogy „de bezzeg nálunk még mindig egész jó a helyzet…”Mindezt kérdéseimre Kapitány Úr sem cáfolta, amikor azt mondta: „senki nem mondta, hogy nincs kábítószer.” Engem ennél csak az a mondata aggaszt jobban, miszerint: „időszakonként párhuzamos vágányok alakulnak ki (…) a CKÖ-vel.” Ezt a sejtelmes mondatot gondolom az idő majd megmagyarázza, de az, hogy az ún. Kábítószerügyi Egyeztető Fórum eredményességét kétségbe vonó kérdésemre sem annak elnöke Pécsi Vivien (először jelentkezett szólásra, majd meggondolta magát), sem Schmidt Rajmund „illetékes” Képviselő nem reagált. A témának pedig szomorú aktualitást ad, hogy a minap egy 45 éves kalocsai román ütöttek rajta rendőreink, aki a gyanú szerint ún. kristályt forgalmazott.
Az illegális migráció a beszámoló szerint „2019. októberig viszonylag egyenletes képet mutatott”. Ha ehhez hozzátesszük, hogy „migráns személy Kalocsa vonaláig nem ért fel”, én a magam részéről így a Rendőrség által is bevallottnak tartom, hogy az elmúlt évek politikai riogatása, azaz az ún. migránsozás – legalábbis Kalocsán – nagyon is eltúlzott volt. A beszámoló szövege nagyon óvatosan fogalmazott ebben a kényes kérdésben, és a Kapitány Úr az erre vonatkozó kérdést (Király Róbert) is elegánsan megkerülte, de az így is benne van, miszerint „2019 (…) novembertől markánsan emelkedtek a mutatók (…) a jogellenes cselekmények havi számadata év végére az év eleji érték majdnem háromszorosára emelkedett.” Az azonban nem derült így ki, hogy ez a rejtélyes emelkedés 1-ről 3 főre, vagy 100.000-ről 300.000 főre vonatkozik. Gyanítom, hogy az előbbihez áll közel, de azt mindenki döntse el saját maga, hogy mit hisz!
A Polgárőrség állítólag 63 főt jelent városunkban, de arról nem esett szó, hogy ebből hány fő a valóban aktív és hány fő az aki csak az egyenruhák/címek/rangok iránti vonzalom miatt tagja a csapatnak. Arról sem volt szó, hogy kell e negatív alkoholteszt a Polgárőröknél a szolgálat megkezdéséhez…- Balogi Képviselő Úr rákérdezett, hogy mi a Rendőrség véleménye arról, hogy behajthatnak e kerékpárosok a Sétálóutcába. Válaszában a Kapitány Úr visszadobta a labdát, hivatkozván arra a lakossági többségi véleményre, miszerint ne lehessen ott biciklizni, de azt is hozzátette, hogy: „bár szakmailag más véleménye van”.
2. napirend volt az új bizottsági tagok választása. Erre ugye azért kellett sort keríteni, mert az utolsó pillanatban még megyei xy díjjal is kistafírungozott Arnold Adrien alulmaradt Dr Vincze Andrással szemben – még annyi szavazatot sem kapott, mint egy éve Jánosi – és így át kellett alakítani a struktúrát. Dr Vincze kapta Jánosi Jogi Bizottsági Elnöki helyét, Balogi József pedig a Pénzügyiben örökölte meg a lemondott J. György posztját.Meglepetés volt viszont, hogy a Kecskemét-Soltvadkert-Kalocsa trió rögtön kompenzálta a vesztest - hiszen nekik még ezt is lehet -, és egy elegáns mozdulattal a pénteken a Bizottsági ülésen még hiperaktív Tamás Csaba külső bizottsági tag hétfői (hirtelen önként és indoklás nélküli) lemondása után a megüresedő pénzügyi helyre a pedagógus Arnold Adrient delegálták. Igen. És nem is a Kultúrális Bizottságba… De hát abban a csapatban mindenki ért mindenhez. Is. Ha jól emlékszem még a kampányára, neki vannak a legszuperebb ötletei, hozzá fordulnak a problémákkal, és ezeket Ő hatékonyan tudja megoldani, úgyhogy Kalocsa vele erősebb. Nos, a lehetőség immáron adott…
3. napirendünk volt Kalocsa Város Településrendezési Eszközei felülvizsgálatának végső elfogadása. Ez tulajdonképpen a helyi rendezési terv aktualizásását jelenti a vonatkozó Kormányrendelet, az OTÉK és az Építési Törvény változásai szerint. Mint regionális tudományokkal foglalkozó egyetemi kutató is azt kell hogy mondjam, hogy az elmúlt 4 évben mind a helyi, mind a megyei mind a VÁTI-s kollégák alapos és magas szintű munkát végeztek, köszönet és elismerés jár mindenkinek, aki ebbe energiát fektetett. Így nem meglepően 12 – egyhangú – igen szavazattal elfogadtuk az előterjesztést.
4. napirend volt a város költségvetésének idei második, szokásos negyedéves ún. átvezető módosítása. Álláspontom szerint a Molnár Gábor osztályvezető úr által vezetett hivatali csapat szakértő, alapos és prudens óvatossággal igyekszik vagyongazdálkodni a kormányzati elvonások közepette is. (Arról meg senki sem tehet, hogy például a Paprika Napok elmaradása miatt nem lett a helypénzekből bevétel…) Mivel az ASP nem engedi – technikailag – máshogy könyvelni az ún. fordított ÁFÁ-t, kissé bonyolultak az exceltáblák, de érthetőek. Az ingatlanértékesítésekből 31 millió maradt az általános tartalékban – ez dicséretesen helyes elővigyázatosság. Mindezek ellenére azonban az utolsó pillanatban – csak én tartózkodtam a szavazáskor – elbizonytalanított Polgármester Úr azon két félmondata, hogy: „minden munkahelyet megtartottunk”, illetve „senkinek nem csökkent a fizetése”. Én ezeket sajnos egyszerűen nem hiszem el. A másik nekem nem tetsző dologra Szabó Balázs képviselőtársam is rákérdezett. Az ún. Legyen a zene mindenkié elnevezésű, TOP-os pályázatból 100%-ban finanszírozott rendezvényről van szó. A csekély érdeklődés mellett lezajlott, szerintem közepes színvonalú eseménysor 15 millió 870 ezer forintjába került az adófizetőknek. Ebből 3 millió 280 ezer ment a foglalkoztatottak egyéb személyi juttatásaira, 3 millió 305 ezer a szakmai tevékenységet segítő szolgáltatásokra, és 5 millió 817 ezer forint (!) egyéb tárgyi eszközök beszerzésére és létesítésére… Szabó Képviselő Úr ezen kérdésére Filvig Úr röviden annyit válaszolt: „a pályázat került megvalósításra”. Én a magam részéről vélelmezem, hogy a legvégén kb. hol kötött ki ez a 12 millió 400 ezer forint…
5. napirend volt a törvényi kötelezettségből fakadó ún. Költségvetési kitekintő határozat. Csak én tartózkodtam a szavazáskor, mert bár ez „csak” egy kötelező formaság, azt a benne lévő sajnálatos tényt a mai napig sem tudom elfogadni, miszerint a Kormány döntése miatt : „Az Áht 4. § (2) bekezdésében foglaltak nyomán, elővigyázatossági okokból javasolt a 4. sz. melléklet 2. sz sora szerinti bevételi forrás (Iparűzési adóból származó bevétel) előirányzatának 18%-kal 108 millió 983 ezer Ft-tal való csökkentése az Általános tartalék előirányzatának azonos összegű csökkentése mellet.” Ekkora (109 M Ft) elvonást a várostól önkormányzati képviselő szerintem sosem támogathat!!!
A várakozásaimnak megfelelően az udvari netes híroldal roppant bátran név nélkül - tehát szerkesztőségi/tulajdonosi egységes véleményként - írt olyan önkormányzati tudósítást, amely - szerintem - alapos csúsztatásokkal próbálta (jogszabályi kereteken belül) fényezni a hatalom politikusait, és finoman ócsárolni az ellenzéki képviselőket.
A Dr. Bagó által hivatkozott, Kalohírekben megjelent cikk az alábbi linken olvasható:
https://www.kalohirek.hu/kozelet-politika/mienk-itt-a-ter--heves-elhuzodo-politikai-vita-az-egyideju-teruletfoglalasrol-bolvari-bago-egyre-jobban-egymasra-talalnak-/
A “mint kiderült, Bagó Zoltán egy esetet elferdítve tálalt, amelyről előtte nyilvánvalóan Bolvári Ferdinánddal beszélt, vagy egyeztetett” felütés pl. tökéletes példája a politikai hazudozásnak, hiszen ezt Filvig Géza állította csak, de a sajtó már tényként írta le. De ha így is lett volna, ez miért is lenne baj?
“AZ IS FERDÍTÉS, HOGY AZ ELŐKÉSZÍTŐ ÜLÉSEN KONSZENZUS LETT VOLNA, HISZEN OTT SEMMILYEN DÖNTÉST NEM HOZTAK, CSUPÁN INFORMÁLIS GYŰLÉS VOLT, AMELYEN ISMERTETTÉK A TERVEZET TARTALMÁT” - állította a polgármester a lakájmédia szerint. A valóságban azonban totális egyetértés volt a témában, és erre van 15 tanú. A hazugság tehát hazugság marad, még ha letagadják is.
Ami pedig az adott szerkesztőség tulajdonosát, főszerkesztőjét, és/vagy a cikk íróját (Zsiga Ferenc Úr biztosan ott volt a testületin) minősíti, azok az alábbi, ítéletnek is felfogható tényállítások:
“Az ezen a testületi ülésen is nyilvánvalóbbá vált: ha nincs élő videóközvetítés (…) egyesek aligha bocsátkoznának gyakran semmitmondó (!) parttalan vitákba (!) inkább a nyilvánosságnak, mint az ügynek szóló felszólalásokba, erőltetnék ezt az időhúzó, korántsem konstruktív játékot”
Akinek az önkormányzati demokrácia és a szólásszabadság korában 2020-ban ez a véleménye - az szerintem elfogult és nem érti hogy az emberek fele más véleményen van, mint ŐK!
“Ez a fajta ellenzéki képviselői viselkedés az önkormányzatiság óta leginkább a jelenlegi testület működése alatt csúcsosodik ki” Szerintem meg aki ilyet le mer írni, az vagy ostoba, vagy aljas, vagy Alzheimer-kóros. Ezt a sablon szöveget az elmúlt 22 évben én pl. legalább hetedszer hallom!
“Inkább egy politikai pamflet, ami egyeseknél teátrális, néha bohózatba illő felszólalásokban csúcsosodik ki” - írta a propaganda oldal. Ez ízlés dolga, de szerintem a teátrális bohózat legutóbb az volt, amikor AZ EGÉSZ ORSZÁG rajtunk röhögött a polgármester butuska bejelentése miatt.
Na de nézzük meg konkrétan, hogy miről is beszélek. Közhelyek, harag, és részrehajlás nélkül.
6. napirendi pontban tárgyaltuk a városi Szociális Központ alapító okiratának a módosítását, és azt a csúnya és gonosz ellenzék támogatásával a testület EGYHANGÚLAG megszavazta!
7. napirendi pontban tárgyaltuk a városi Művelődési Központ és a Visky Károly Múzeum alapító okiratainak a módosítását, és ezeket a csúnya és gonosz ellenzék támogatásával a testület EGYHANGÚLAG megszavazta!
8. napirendi pont volt az azóta már nagy port felvert Szent István király úti fásítási program. A testület 7 igen szavazat mellett az én nem szavazatommal, és 4 tartózkodással fogadta el a programot. A téma kapcsán hagy osszak meg Önökkel néhány információt:
- a bizottsági ülésen az egyik kormánypárti X külső bizottsági tag az egyik kormánypárti Y képviselő urat megkérte, hogy ne vágják ki a fákat, mert egészségesek. Ebben mindketten egyet is értettek. Ennek ellenére Y megszavazta, X pedig a facebookon érvel folyamatosan azóta is a kivágás mellett. Védik a mundér becsületét? Érdekes, nem?
- A Polgármesterünk autodidakta botanikus vagy jövőbelátó? “5 év múlva elkezdődik a fák betegsége, deformálása (…) 10 év múlva tönkremennek a klímától” - mondta. Akkor engem csak az érdekel, hogy anno mi a szösznek ezeket rakták be?
- Meg tudja nekem valaki mondani a három legfontosabb és látható különbséget a nyugati ostorfa és a mezei juhar között?
- A testületi ülésen az is elhangzott, hogy a 9 FA NEM BETEG!!! Akkor most mivan? Ki nem mond igazat?
9. napirend volt az ún víziközmű gördülő fejlesztési terv. Nálunk ugye a Kiskunsági Víziközmű Kft szolgáltat, ennek Felügyelő Bizottsági Elnöke Simon Zoltán. A kormány nyolc éve meghirdetett Rezsicsökkentés programja művi módon alacsonyabban tartja a lakossági használati díjakat. Ezáltal viszont “a szolgáltatási díjak nem tartalmaznak fedezetet olyan mértékű víziközmű használati díjra, amely biztosítaná a felújításhoz szükséges forrást. (…) 2019-től a szolgáltató már fedezettel sem rendelkezik a felújítások finanszírozására (…) ezért mindenképpen szükséges, hogy az ellátásért felelős Önkormányzat tartalékot képezzen a forráshiány mértékéig (…) bruttó 32.488.000 Ft betervezése szükséges”. Magyarul keményen fizetnie kell a városnak, (ennyi pluszpénz kell még, és évről évre több) , azaz amit kapunk a rezsicsökkentésben mint magánemberek, azt adjuk vissza így az önkormányzati adóinkon keresztül. Egyik zsebbe be, a másikból ki. Ügyes… Na nem is véletlen, hogy van olyan önkormányzat, aki jogvitában van a céggel. Piaci hírek szerint max 2-3 évig tud még működni így a szolgáltató… a vírushelyzet miatt alapjaiban nem változtak ugyanis a bevételi-kiadási arányok, hiszen a néhány megroppanó cég fogyasztás kiesését kompenzálja a megnövekedett élelmiszeripari és lakossági vízfogyasztás… De mi lesz így jövőre? Király Róbert tartózkodott, a többiek megszavaztuk az előterjesztést. A feladatot ugyanis kötelező ellátni!
10. napirendi pontban tárgyaltuk a csatlakozást a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer 2021. évi fordulójához, és ezt a csúnya és gonosz ellenzék támogatásával a testület EGYHANGÚLAG megszavazta! Itt jegyzem meg, hogy ezt a programot anno “én hoztam” a városba, még akkori helyi ellenzéki (Szdsz-es városvezetés alatt voltam Fideszes önkormányzati képviselő, és 2002-ben az első - és akkor 4 évig egyetlen - egyéni körzetes Fideszes Kalocsán) képviselőként. De akkor még a mostani “városi elit” nagyobb része még a baloldallal szimpatizált ! Csak az én memóriám még jó!
11. napirendi pont volt az önkormányzat intézményeiben található számítógépes hálózatok üzemeltetése és karbantartása. Megtört a jég, hiszen egy sióagárdi és egy budapesti céget megelőzve, végre egy kalocsai cég, a SysCorp Kft nyerte el a munkát. 1 év után, a sokadik beszerzés után először. A csúnya és gonosz ellenzék támogatásával a testület EGYHANGÚLAG megszavazta a megrendelést.
12. napirendünk volt egy ingatlan adás-vétel, ahol a szomszéd vett meg egy kihasználatlan 183m2-es telkecskét piaci áron - és azt még a csúnya és gonosz ellenzék is egyhangúlag támogatta!
13. napirendben szintén egy ingatlan értékesítés volt, de mivel a minden választáson oroszbarát színekben induló Horváth Krisztián 120.000 Ft-ot akart csak adni egy 464m2 -es telekért, a csúnya és gonosz ellenzékkel együtt a testület egyhangúlag nem támogatta az értékesítést!
14. pont volt ingatlan átadása állami vagyonkörbe. Ez arról szólt, hogy a Miskei út egy részét - a korábbi felújításból fakadóan - leválasztottuk, és ingyenesen átadtuk a Közútkezelőnek. Mivel ez sem politikai hanem szakmai kérdés volt, a csúnya és gonosz ellenzék támogatásával a testület EGYHANGÚLAG megszavazta az előterjesztést.
15. napirendünk volt egy Eu-s LIFE pályázaton való részvétel. Ennek az a tömör lényege, hogy Bátya még korábban nyert egy pályázatot, amire Kalocsa most rácsatlakozhat, és ha beszállunk 2.4 millióval, akkor nyerhetünk 60 milliót a Mogyoró-Málna-Egres-Majoranna-Lencse utcák végében található vizes dzsumbuj területrendezésére. Jó ötlet, így a csúnya és gonosz ellenzék támogatásával a testület EGYHANGÚLAG megszavazta az előterjesztést.
16. napirend volt az ominózus közterület-használat engedélyezéséről szóló helyi rendelet módosítása. Mint ahogy az már közismert, Balogi József nem szavazata és az ellenzék tartózkodása mellet ment át az előterjesztés. Magam a testületi ülésen is elmondtam, hogy mindig is támogattam, hogy a sétáló utcában szigorítsuk a behajtást és a parkolást - mostanra nagyon sok lett a pofátlan autós a területen. Támogattuk a temetői Halottak Napi zsibvásárt is, bár ott már volt pár apróbb aggályom.
De azt, hogy a mindenkori Polgármester döntheti el, hogy közterületi rendezvényt ki és mikor tarthat adott esetben - mert minden állságos hír ellenére az elfogadott szöveg végeredményében erről is szólhat - (mint a demokráciában hívő jogász-képviselő) azt nem tudom elfogadni. Ez elvi kérdés. Pandora szelencéje kinyílt. A király meztelen. Szerintem a Font-Filvig-Varga agytröszt, a politikai rendezvényektől fél, és számukra a jog puszta eszköz lett az aktuálpolitikai céljaik eléréséhez. Nem betiltanak, “csak” jogászkodással szűkitik az ellenzék mozgásterét. Én régivágású polgári demokrataként a Miniszterelnök Úr 1991-es szavaival értek egyet: “Nem lehet évezredek alatt kimunkált stabil jogelveket rövid távú politikai célokhoz igazítani.” Vagy ahogy a Házelnök mondta, “a pártállamban a jog a politika szolgálóleánya volt, s az 1989-ben színre lépett fiatal politikusoknak az a dolguk, hogy olyan világot teremtsenek, ahol a jog végre nem a politikát szolgálja.” De nagyot fordult a világ 2020-ra Kalocsán, ahol most így azt a lenini elvet követik, miszerint “a jog az uralkodó osztály törvényerőre emelt akarata.” Városunkban most az ő értelmezésük szerint a választásokon győztes párt a nép akaratát közvetíti, ezért fékek és ellensúlyok nem korlátozhatják, szavazati többségű hatalomként tetszésük szerint alakíthatják a jogi kereteket is. Ez azonban szerintem már nem kiszámítható jogbiztonság, és ŐK érezhetően szükségtelen korlátozásnak élik meg az ilyen elveket.
“A polgármester mérlegeléssel dönt az engedély megadásáról a kérelmek között, amelynek során figyelembe veszi a rendezvény minőségét és társadalmi hasznosságát.”
Kérem olvassák el ezt a mondatot 3-szor! Értik ugye?
Farizeus dolog ezekután Önök szerint egy kereszténydemokratától az, hogy azt mondja, megesküszik égre-földre hogy nem akarja, majd megszavaztatja magának, hogy ő dönti el mégiscsak?
Hisznek e Önök még Simon Zoltán Alpolgármester Úr freudi elszólásainak, aki szerint “nem életszerű az aggodalom (…) egyedi probléma (…) süt a politika és süt a bizalmatlanság az ellenzékből, (…) és ha Önök itt ülnének, biztos politikai alapon döntenének” ?
Én ezekután attól tartok, hogy már a napokban, hetekben pereket fognak ellenünk indítani mindenféle mondvacsinált ürüggyel, és néhány hónap múlva, amikor beindul az országgyűlési választási kampány, a helyi ellenzéki jelölt/ek közterületi rendezvényeinek dátumára valamelyik pályázati pénzből kistafírungozott kormánypárti egyesület pont azon a helyen és időben akar majd rendezvényt szervezni…páholyból fogom nézni a kampányt…de valós az aggodalmam, hisz láttam már ilyet sokszor sajnos…
17. napirend volt az időkorlátos parkolási zóna kiterjesztése. Mivel ez sem politikai hanem szakmai kérdés volt, a csúnya és gonosz ellenzék támogatásával a testület EGYHANGÚLAG megszavazta az előterjesztést. (Csak jelzem, hogy én további szigorításokra tettem javaslatokat, ennek eredménye, hogy évvégéig feltérképezik a Fő utca Postától a Buszmegállóig terjedő szakaszának a parkolási rendjét, valamint a Sétáló utca két végén az ún. belépő-távirányítóval besüllyedő sorompóoszlopok telepítésének lehetőségeit is)
Köszönöm a figyelmüket!
Dr Bagó Zoltán
2020 október