Elérkeztünk Dr. Bagó Zoltán beszámolójnak utolsó részéhez. A korábbi részeket itt tudja elolvasni:
1.rész, 2. rész, 3. rész
- A június 25.-ei napirend 8. pontja volt a Vagyonhasznosító Kft. éves beszámolója. Az ott zajló ízléstelen zsákmányszerzésről, klientúra építésről és visszásságokról engedjék meg, hogy bővebben is kitérjek. Kezdjük a számokkal!
I. Az előterjesztés szerint a cég 25.164 M Ft veszteséget termelt tavaly, mindezt több mit 180 milliós nettó árbevétel mellett! 20 éves ügyvédi tapasztalatom szerint azonban ez a szám árnyaltabb képet mutat ha a cég eredménytartalékának az alakulását nézzük az elmúlt években:
2012-ben + 01.314 M Ft
2013-ban + 00.328 M Ft
2014-ben – 69.161 M Ft
2015-ben – 02.265 M Ft
2016-ban + 01.556 M Ft
2017-ben + 17.681 M Ft
2018-ban – 38.694 M Ft
Érdekes, mert valahogy mindig a választási évben lett veszteséges a cég, és mindig elszaladtak az önkormányzathoz, pótbefizetésért… Értem én, hogy ez örökség, de kik voltak ezekben az években Kalocsa Polgármesterei, Alpolgármesterei? És kik voltak a Vagyon vezetői ? Most pedig ismét a régi-új tandem próbálkozhat más köntösben Jéri Tamással kiegészülve. Remélem eredményesebben, mint eddig! Állítólag most Kalocsa Velük Erősebb! Mindenesetre kaptak még egy esélyt - újra.
II. A társaságnál 3 főt fizetnek Felügyelő Bizottsági tagnak Tihanyi Tiborné pedig a Felügyelő Bizottság Elnöke, aki emellett az Önkormányzat Jogi Bizottságának az Elnökhelyettese is. Ő hosszú szakmai utat járt be, hisz volt tejüzemi adminisztrátor, majd a laktanyai könyvtár dolgozója, végül pedig „a képviselőség mellett megtalálta kereskedői számításait is abban az üzletben, ahol jelenleg dolgozik, főképp szerencsejáték- és sajtótermékeket forgalmazva.” ( forrás: Kalohírek 2015) Csak halkan jegyzem meg, hogy a Város legnagyobb saját cégéről van szó, ami majd 100 főt foglalkoztat, és ahol a felügyelőbizottság alapvető feladata a társaság ügyvezetésének ellenőrzése. Ez éppúgy jelenti a társaság működésére vonatkozó jogszabályok betartásának ellenőrzését, mint a társasági szerződésnek, alapszabálynak és a társaság legfőbb szerve határozatainak betartása feletti őrködést.
III. Ilyen „kontroll” mellett azonban nem csoda, hogy 6-8 megbízási szerződéses is dolgozhat a cégnél, ami így a városban a káder kifizetőhely nevet is megkapta. A legújabb „nélkülözhetetlen” szakértők Korsós Lajos Úr, és a Sztojka Család tagjai! Hogy mik a szerződéseik és a kötelezettségeik a Vagyonnál - csak pletykák vannak! Ez vicc? Mi indokolta? Ha indokolt volt egy fiatalt nem találtak? Tényleg a közmunkásokat ellenőrző városi szem és fül, valamint a lakbértartozásokért felelős illetékes a munkakör? Feltétlen szükséges ez? (Mindeközben a Sporttelepnél a rongálásoknak nincs gazdája, azok olykor nincsenek kijavítva, és a közüzemi díjak kifizetése is csúszásban van a folyosói pletykák szerint). Szemmel látható módon megy a zsákmányszerzés, sorban veszik fel a Vagyonhoz (Vagyonhasznosító Kft.) a rokonokat…, Móricz Zsigmond és Mikszáth Kálmán megnyalogatná mind a tíz ujját, elégedetten szürcsölné a pipáját, és csak annyit mondana kackiás palóc bajsza alatt, hogy: ügyes!
IV. Eközben folyik a személyes bosszú. Aki esetleg máshogy látja-gondolja, ne adj Isten még politikailag is másképp gondolkodik, vagy csak nem elég jobbágyszellemiség, az mehet Isten hírével…Na ebből is elegem van. Példát statuálunk vele? Ha felemeled a fejed jön az orrba koppintás? Könyörgöm így kell ezt egy ilyen kisvárosban? Tudják kire gondolok, és nem is tagadom, hogy elfogult vagyok Vele szemben!
V. Engedtessék meg ugyanis, hogy emlékeztessek itt néhány dologra. Visszamegyek az időben, mert a 2020-as eset kísértetiesen hasonlít a 10 évvel ezelőttire. Igaz a szereplők személye némileg változott, de az események nem. A politikai bosszú ugyanolyan maradt. A főszereplő már korábban is elindult az őszi önkormányzati választásokon. Egy dologgal nem számolt, hogy a körzetében induló másik jelölt Dr. Filvig Géza ezt igen rossz néven veszi majd. Géza anno nyert ! Megjegyzem, szorgalmasan lejárta a körzetet sokat dolgozott a kampányán. Nem volt érdemtelen a győzelme! Anno 2010-ben új polgármester is (Török Ferenc) került ekkor a város élére. Minden vezetőváltás nyugtalanságot szül ugye, megtörik az állandóság, a biztonságérzet és mivel az a szóbeszéd járta a városban, hogy sok személyt elküldenek, ezért közölte T.F. mindenki megnyugtatására, hogy ennek semmi alapja nincs, mindenki munkájára szükség van. Ezt 110 ember előtt mondta – 2010-ben. Lenyugodtak a dolgozók, de ez az ígéret nem tartott sokáig. Néhány hónap múlva kezdődött a barátommal is a leszámolás. Először csak a munkaköréből távolították el, ami azt jelentette, hogy cirka felére levették a fizetését. (A sors pikantériája, hogy néhány nappal később azt az ügyvezetőt is elküldték, aki végig vitte az elbocsájtásokkal járó procedúrát, aki elmondása szerint annak idején nem is akart ügyvezető lenni, csak az akkori városvezetés közölte vele, hogy ő lesz, mert, ha nem akkor annak következményei lehetnek.) Egy napon behívta az akkori – politikai kinevezett - igazgató az ismerősöm, és közölte, hogy másnap már nem kell bemennie dolgozni, átadta az előre elkészített felmondást, ő csak a napnak a dátumát írta rá kézzel. (Ez azért lényeges, mert a második 2020-as eset ugyanígy történt) Ismerősöktől már akkor lehetett hallani, hogy nem véletlen a személye elleni döntés, bosszú áll a háttérben, nem tetszett, hogy elindult a választásokon. De történtek közben más cifraságok is - a Parkgondozó pl. olyan eladósodott helyzetbe került, hogy a hulladékszállítást, amit évek óta a város alvállalkozóként végzett át kellett adnia a fővállalkozónak, mert az nem látta biztosítva a szerződésben foglaltakat. Furcsa, mert előtte értelemszerűen mindig a hulladékszállítás volt a fő bevételi forrása a Kommunális intézménynek. A működés akadozott, a problémák tornyosultak, a város meg kifizetett 40 milliót környezetvédelmi bírságra!!! A sors fintora, hogy a következő polgármester – a szakértelme miatt – 2014-ben kénytelen volt visszahívni a barátom a céghez. Aztán újabb 4 év elteltével 2019-ben ismét eljött az önkormányzati választás, és az ismerősöm ismét elindult az önkormányzati képviselői helyért, ahol öt induló közül a harmadik lett. Elfogadta a lakosság döntését, tette a dolgát tovább. Már a kampány idején az induló polgármester melletti szimpatizánstól enyhe figyelmeztetést kapott, hogy nem fél-e, ha nem nyer akkor elvesztheti az állását? Miért félne? Ez demokrácia… Így lett. De visszatérve a konkrét esetre. 2019 ben megismétlődik a történelem. Dr. Filvig Géza került a város élére, szintén elment a munkahelyre, leült a vezetői értekezleten, és barátian közölte, hogy mindannyiuk munkájára szükség van, számít rájuk továbbra is. De a barátomra nem sokáig számított. Új ügyvezető került a kft élére, aki egy délután telefonon hívta az ismerősöm. Szokásos szöveg, rossz helyzetben a cég, nyugdíjas, (ami igen átlátszó indok, mert még öt nyugdíjas van a kft-ben, kettő az uszodában takarít, egy a városházán takarít, egy munkaügyes az irodában, -nem is kalocsai-, és egy gk. vezető, aki mellesleg a járási kormánypárti operatív vezető Varga Nelli édesapja, és festő. A felmondás kísértetiesen ugyanaz, mint a több évvel ezelőtti, gépi szöveg, dátumot az igazgató kézzel írja rá.
VI. Az ismerősöm elbocsájtása után ebbe a rossz helyzetben álló kft-be felvettek egy főt gondnoknak olyan munkára, aminek az elvégzése megoldott volt, (ő a jegyző sógora , bejött egy ügyvéd kolléga, Korsós Lajos, a Sztojka család 3 tagja, valamint a közterület felügyelő testvére, aki már Török Ferenc polgármestersége idején is dolgozott a Parkgondozó Kft-ben. Eddig…Hát ki mire gondol ilyenkor? Tényleg a cég van rossz helyzetben, vagy egyes szakemberek nem kívánatosak egyes városi vezetőknek? (Amúgy a cég tényleg nem lehet jó helyzetben, mert ahogy hallottuk az előző ügyvezető nem üres bankszámlával adta át a céget, de kb másfél hónap elteltével igen-igen számolgatni kellett, hogy mit lehet megvenni. Ez a kisebb értékű karbantartási anyagokra is vonatkozott. Megérne tehát egy vizsgálatot, hogy mennyire működtetik gazdaságosan a Kft-t. Csak egy-két példa: ameddig az előző ügyvezető egyszemélyben gazdasági vezető is volt, kb 450 ezer Ft-os fizetésért, a jelenlegi ügyvezető 600 ezer Ft-os fizetést kap, plusz a gazdasági vezető sem ingyen dolgozik. A gyesről visszatérő hölgy osztályvezetővé kinevezése utáni fizetése is gondolom szép összeg. Ehhez jönnek a járulékok, és a fenti „sportállások” is. Tehát 7 új létszám. Ezzel szemben csökkent a kirúgott barátom bérével, valamint két alacsonyan fizetett adminisztrátoréval, akiknek az irodai munka helyett kapálást ajánlottak fel - természetesen nem vállalták. Összegezve tehát az improduktív létszám emelkedik, míg a produktív csökken, sorban mondanak fel a közmunkások, hallani lehet, hogy az állományban lévők közül is többen arra várnak, hogy a veszélyhelyzet után induljanak be a munkahelyek, hogy váltani tudjanak.
VII. Nincs tehát valós teljesítmény, 1 évvel a kampányígéretek után. (Nem csoda, hogy a Vagyon dolgozóitól állandóan fotókat kérnek, amit lehet a Facebookra posztolni! Ott aztán az időközben külső bizottsági taggá emelt komment-trollok – néha alpári hangnemben - egyből el is kezdik az önfényezést.) Osztogatás, zsákmányszerzés, és az aktivisták kifizetése zajlik – közpénzből! Rendben de akkor legalább képzett kádereket tegyenek megfelelő helyre legalább olyannak látszódjon mintha !
A fentiek miatt én nem tudtam megszavazni az előterjesztést, minden más képviselőtársam szerint azonban rendben vannak ezek a dolgok. - 2020 júniusában tárgyaltunk egy ipari parki 2 hektárnál is nagyobb ingatlan értékesítését. A területre közös vételi ajánlatot nyújtott be 600Ft/nm2 áron a kalocsai Budamobil Cargo Kft (Sziráki Szilárd) és a benedeki Turbó-Truck Kft (Kovács Miklós). Ők a szomszédos telkek tulajdonosai, és azt vállalták, hogy 5 éven belül egy logisztikai központot hoznak ott létre, 10-12 embert (tehát max 10-et) kívánnak foglalkoztatni, az önkormányzatot pedig 6 évig visszavásárlási jog illeti az eredeti áron, ha mindez nem valósul meg. Elsőre tehát minden kerek, szép, és jó. De!
- Tavaly még 700 Ft/nm2 volt a hasonló területek önkormányzati ára.
- Március 17.-én készült az értékbecslés, március 18.-án már be is lett iktatva a DÁTUM NÉLKÜLI vételi ajánlat. Ezt azonban a bizottsági üléseken még nem tudtuk, csak a testületi ülés elején osztották ki. (Bizonyára ez csak véletlen) Állítólag van még egy email is, de azt már ki sem osztották…
- Az ilyen jellegű telkek 2500-4000 Ft/m2 áron eladók privátban, de van fent a neten 5100 Ft/m2-ért is.
- Egy 2015-ös hasonló jellegű ügylet nem teljesedett, de a 3 év lejártával Kalocsa mégsem élt a visszavásárlási jogával…
- Vicces, de néhány éve – még ellenzékiként – dr. Filvig Géza még hasonló érvek miatt NEM TÁMOGATTA az ilyen jellegű ingatlaneladásokat.(„pazarló gazdálkodás”-ról és arról beszélt, hogy működésre költi az ingatlanok árát dr. Bálint József Polgármester) Farizeus? Vagy csak a nézőpont tényleg megváltozik, ha az üléspont is változik? Majd kiderül…Mindenesetre azért azt illesszük be ebbe a történetbe, hogy mely vállalkozók melyik jelölteket és hogyan támogatták a választásokon! Így talán érthetőbb a story. Bár ezesetben én nem értem, hogy dr Filvig miért fogalmazott úgy: „el szeretném kerülni, hogy hazárdőrök jöjjenek…” Király Róbert és Én nemmel, Szabó és Balogi tartózkodással voksolt, a szavazógép pedig igent nyomott az előterjesztésre. - Volt egy hasonló ügy a miskei úton is. Az ajánlattevő itt egy számomra „titokzatos budapesti ún. sorozatvállalkozó” által ügyvezetett 2014-es vagyonkezelő és húsfeldolgozó cég, ami évek óta 0 AZAZ NULLA FORINTOS ÁRBEVÉTELLEL bír. Az előterjesztés szövege szerint ennek „tulajdonosai érdekkörébe tartozik a Golden Ice Kft" (fémszerkezet gyártó rendes valós cég, ügyvezetője pedig leginkább jégpálya üzemeltetőként ismert) „amely cég az Anda Present Kft-vel együtt kutatócsarnokot épít, és ennek bővítéséhez van szükség a területekre”. Részben a nekem nem tetsző, de részben indokolható könyvelési technikák miatti „érdekességek”, részben pedig az előző napirendnél elmondott érveink alapján, Király Róbert nemmel, Szabó, Balogi, és Jómagam tartózkodással, a többiek igennel szavaztak. Dr. Filvig megjegyezte a végén, hogy „ez nem vállalkozóbarát hozzáállás.” Én erre azt mondom, hogy: De így tisztességes!
- A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségéből való kilépés kérdése. A polgármesteri indok az volt, hogy az évi 400.000 Ft-os tagdíj drága. Újságolvasó emberként azonban tudom, hogy a TÖOSZ az egyik legrégebbi, és a legszakmaibb szervezet az önkormányzati szférában. A vezetése is már kormánypárti, viszont erőteljesen felemelték a szavukat érdekvédelmi szakmai szervezetként az önkormányzatokat érintő – szakmaiatlan – kormányzati elvonások miatt. Kalocsa tehát Velük sajnos gyengül!!! Nem meglepő tehát az a pletyka, hogy központi utasításra lépett ki néhány önkormányzat a TÖOSZ-ból. Király Róberttel együtt Mi tartózkodtunk tehát a voksolásnál.
- A városi kitüntető díjak adományozása is érdekes volt. A lista – és az abban szereplő néhány általam érdemtelennek tartott, a korábbi díjazottak munkásságához mérten szerintem kifejezetten sértő, politikai kedvezményezett – már át is vette a díjat! Én – lelkiismereti okokból – nem kívántam részt venni ezért abban a szavazásban.
- Időközben a Filvig csapat kampányfőnöke, (a titokzatos Palásti György kecskeméti vállalkozó, az Onecreative Marketingügynökség tulajdonosa és a kalocsai Művelődési Központ informális megmondóembere) megszerezte a Kalohíreket!
- Napirend volt a kulturális intézményeink alapító okiratainak a módosítása, amire azért volt szükség, mert a kormány tavasszal - vitatható módon - kivette az ott dolgozókat a közalkalmazotti státuszukból, és átvariálta a jogviszonyukat 2020 november 1.-től. Egyhangúlag támogatta a Testület az átvezetést. Mi mást is tehetett volna…
- Augusztusban a polgármester által sürgősséggel behozott, ún kiosztós anyag volt, a TOP-4.3.1-15 kódszámú “Leromlott városi területek rehabilitációja” tárgyú pályázat vonatkozásában előkészítő tevékenységek finanszírozása címet viselő ügy. Íme a tények:
- A pályázati felhívás augusztus 19.-én jelent meg. A képviselők 25.-én a munkaidő végén kaptak egy emailt arról, hogy ezt is tárgyalni kell 27.-én. Tehát másfél munkanap állt rendelkezésre a közel 250 milliós pályázat áttanulmányozására (!)- "A projekt főbb műszaki paramétereinek meghatározásához (…) felkértük a Kalocsa Város Cigány Nemzetiségi Önkormányzat Elnökét.” Sztojka István műszaki és pályázati szakértelme szerintem tényleg vitán felül áll…
- Az előterjesztés szerint legalább 75 M Ft-ot kell 4 db Malomszögi utcai szociális bérlakás felújítására fordítani. Legalább 75 milliót, ennél csak többet lehet! Azért muszáj a négy önkormányzati lakásra ennyit rákölteni, ennél kevesebbet nem lehet, mert csak így vehető igénybe az önállóan nem támogatható tevékenységekre irányzott összeg, azaz a Roma Közösségi Ház + egyebek 100 milliója! (Ebben lehet maximum 5 000 000 Ft-ért egy lakás vásárlása a szegregációs területen kívül is, bár nyilván ez semmire sem elég)
- Ha azonban utánaszámolunk a pályázatnak, ez a 75 inkább bruttó 102.5 M lesz! Tehát 25.6 M Ft házanként! Az azért elég jó lesz…
- 47.5 M Ft fog elmenni a “költségekre”. A kiírásban a költségtáblázat (52-53. oldal) szerint ugyanis:
Költségtípus | Összes költségre vetítve, terv: 250millió |
Projekt előkészítés, tervezés | 5% = 12 500 000 Ez nagy lehetőségeket takar! Csak egy tervezői árajánlat kell, szerződés, és a projekt megkezdése előtt megvan a pénz |
Közbeszerzési eljárások lefolytatása | 1% = 2 500 000 Ft |
Ingatlan vásárlás | 2% = 5 000 000 Ft |
Területi feltárás, (régészeti feltárás, lőszermentesítés, földmunkák) | 2% = 5 000 000 Ft |
Műszaki ellenőri szolgáltatás | 1% = 2 500 000 FT |
Projektmenedzsment | 2,5% = 6 250 000 FT Kíváncsi vagyok ki lesz a nyertes... |
Tájékoztatás, nyilvánosság | 0,5% = 1 250 000 Ft Ki lesz a marketinges? |
Tartalék | 5% = 12 500 000 Ft Hmmm... |
- Ezeken felül lenne tehát 100 M Ft-ért az egyebek, és egy új roma közösségi ház. Ház vagy iroda?
- Az önállóan nem támogatható maximum 40% ugyanis, azaz legfeljebb 100 millió lehet. Ebbe azonban nem csak a Roma Közösségi Ház újjáépítését kellene erőltetni, hanem a fejlesztéshez eszközök beszerzését, és ebben fogják „megoldani” a Pünkösdi Egyházat is, efelől ne legyen kétségünk! Itt lehet játszótér, hulladéklerakó, és megszüntetése, ebben lesz a kamerarendszer kiépítése, útfelújítás, víz, szennyvízhálózat, esetleg csapadékvíz elvezetés. Már csak az a kérdés tehát, hogy mennyi megy az új roma irodára, és mennyi a pályázati kiírás fontosabb közösségi feladataira…Mert ezt nagyon titkolják!
- Ezt könnyű lesz elkölteni, mert az ide sorolandó feladatok mennyisége sokkal több, mint a lakófunkciós pályázati részkiírásé…
- Azért ez nem semmi…de örüljünk, hisz van rá pályázat. Vétek lenne kihagyni! De!
- Mivel minden fejlesztési területnek egyetlen akcióterületre kell esni, és a Roma Közösségi Ház nem azon belül van, szükséges az akcióterület határának változtatása, a változtatás költsége becsülten kb. max 1.000.000 Ft, és ez a pályázatban nem elszámolható! Ezt a plusz költséget is a tartalékkeretből kell átcsoportosítani, a várost terheli…
De ezekkel még nem is lenne akkora baj! A hírekkel ellentétben a Testületi ülésen most nem erről kellett dönteni! Az előterjesztés ugyanis arról szólt, hogy a támogatói döntést megelőzően a pályázat előkészítéséhez kapcsolódóan kell tervezői költségbecslés, majd azt követően az engedélyezési- és kivitelezési tervdokumentációk elkészítéséhez kapcsolódó költségeket az Önkormányzatnak kell előfinanszírozni. Összesen 7.924.800 Ft-ról van szó. Ezért a költségvetést is módosítani kell oly módon, hogy a tartalékkeretből a „Tervek, megvalósíthatósági tanulmányok” költségsorra át kell csoportosítani ezt az összeget. (Ez kockázattal jár abban az esetben, ha a támogatói döntés nem születik meg - de reméljük ez nem történik meg). Na most ezekre a munkákra - a hivatalos udvari kommunikációval ellentétben - nem sikerült kalocsai vagy környékbeli céget meghívnia a Filvig-Font-Palásti triónak!
• A 4 bérlakás és a roma iroda tervdokumentációjára három kecskeméti
• A Vízmű és a Malomszögi utca vízvezetékére és burkolására egri, esztergomi és budapesti
• A térfigyelő kamerákra pedig szekszárdi, budapesti és pécsi cégeket sikerült meghívni!
• A nyertes cégekről így már beszélni sem érdemes…
8 millió forint tehát megint elment a városból! Mostmár csak arra leszek kíváncsi, hogy mennyi ideig lesz hiánytalan, új, hibátlan állapotú és szép, a majdan 250M Ft közpénzből felújított és megszépült közvagyon! De addig amíg éjszakánként Jéri Tamás mint a Vagyon Kft új igazgatója kettesben rakosgatja a Polgármesterrel a választási plakátokat, minden remény megvan arra, hogy az éjszakai állagmegóvásból is ki fogja venni majd a részét! Szigorúan szakmai alapon! Az előterjesztés 6 igen 3 nem és egy tartózkodást kapott.
- Kircheim szerbiai templomfelújítására kapcsolódunk rá, és ezért kapunk 10.000 eurót, amiből 2021.05.28.-án a Kubikus Parkban EU Piknik lesz. Talált pénz, lehet rendezvényt szervezni, költeni, imázst építeni. Valakiknek pedig ebből bevétele is lesz…
Kedves kalocsai lakosok! Ez 57 olyan kérdéskör, ami az elmúlt 10 hónapban történt a Városházán!
Tudták ezeket? Ezt akarták? Ezt ígérték Önöknek? Tényleg Kalocsa Velük Erősebb lett? Ezt akarják folytatni?
Köszönöm a figyelmüket!
dr. Bagó Zoltán
független önkormányzati képviselő