Dr. Bagó Zoltán szubjektív beszámolója a képviselőtestület első éves munkájáról – 2. rész

Dr. Bagó Zoltán, kalocsai független képviselő egy 57 pontból álló “szubjektív beszámolót” készített, melyben a képviselőtestület első éves munkáját mutatja be, rávilágítva számos furcsaságra, pénzügyi visszásságra és a döntések hátterére, melyek csak nehezen jutnak el a nagy nyilvánossághoz.

Mivel a beszámoló meglehetősen hosszú, így azt több részletben kezdtük közölni. Tegnap az első 16 pontot mutattuk be, most a következő 16 van soron.

Dr Bagó Zoltán – Önkormányzati Képviselő – KALOCSAI LOKÁLPATRIÓTA EGYESÜLET

HALLGATTASSÉK MEG A MÁSIK FÉL IS, AVAGY AZ ÉREM MÁSIK OLDALA

SZUBJEKTÍV BESZÁMOLÓ A KÉPVISELŐTESTÜLET ELSŐ ÉVES MUNKÁJÁRÓL

  1. Egyhangúlag támogattuk, hogy továbbra is az OTP-nél vezesse az önkormányzat a számláját, számomra azonban a legsokatmondóbb “elszólás” a pénzügy által készített anyagban az a félmondat volt, miszerint: “a folyószámla hitelkerettel érintett bankszámla egyenlege átlagosan plusz 137 797 ezer Ft értéket vett fel”. Ezek szerint azok az emberek akik - pl. az előző testületben is tagok voltak - és tavaly nyáron még azzal kampányoltak, hogy az előző önkormányzat rosszul gazdálkodott, vagy nem értenek ahhoz amire újból megválasztották őket, vagy összevissza hazudoztak nyáron a kampányban! De facto tény ezek szerint, hogy a város számlája 2019-ben átlagosan 138 M Ft pluszban volt !!!
  2. Egyhangúlag támogattuk, hogy Váradi Péter érsekről nevezzék el az Ortutay Gyula utcát – az Erdei Ferenc utcanév pedig megmaradt. A Jogi és Ügyrendi Bizottság már korábban részletesen megtárgyalta az ügyet. Az Erdei Ferenc utca elnevezés nem aggályos, mert az utca nem a pártállami időkben vezető tisztséget betöltő Erdei Ferenc agrárközgazdászról, hanem Erdei Ferenc Ybl-díjas építészről kapta a nevét. Ortutay Gyula viszont valóban vezető tisztségviselője volt az elmúlt önkényuralmi rendszernek. A bizottság a lakosság véleményét is kikérve több nevet is megvizsgált, majd Váradi Péter egykori kalocsai érsek és Horváth Ferenc paprikanemesítő nevét vettük fontolóra - utóbbi személyiség nevéhez fűződik ugyanis a csípősségmentes fűszerpaprika kinemesítése. A szavazás előtt Király Róbert, az Ortutay Gyula utcát is magába foglaló választókörzet képviselője azt mondta, hogy az ottlakók az Ortutay helyett inkább a Paprika nevet szeretnék. Ezt dr. Filvig Géza kétségbe vonta. Szerinte neki több ismerőse lakik az Ortutay utcában, de ilyen véleményekről ő nem hallott. Végül Király Róbert módosító indítványa 8:4 arányban ezért nem kapta meg a szükséges támogatást. Ezek után a Váradi  Péter névre “kénytelen” volt mind a 12 képviselő igennel szavazni. 
  3. Még 2019 decemberben napirendi pont volt egy beszerzés. Ennek lényege, hogy mivel a hivatal belső ellenőrének állítólag “nincs kapacitása” február 8-ig a két nagy EFOP pályázatra, ezért külső szaktudást kell venni. Elhangzott mindenféle hangzatos politikai érv, de a lényeg az, hogy a jegyző három nem kalocsai cégtől ( egy pályázatíró és projektmenedzsment cég, egy ügyvéd és egy könyvelő cég) kért erre ajánlatot, és ezek közül a Kecskemétre bejegyzett, de valójában budapesti pályázatos cég adta a “legolcsóbb”, 3.5 millió Ft + àfa, ajánlatot. Egész jó fizu másfél hónap pályázati belső ellenőri melóért...a többi csak kamu duma...
  4. A 2020. évi járási startmunka közfoglalkoztatási program összesen 86 főt érint. Egyhangúlag támogattuk.
  5. A város 2020. évi belső ellenőrzési terve elemzésének összesítéséből sajnos az látszik, hogy a belső kontrollok működése, a közétkeztetési normatíva, a Szociális Intézmény, és a Visky Károly múzeum gazdálkodása diplomatikusan fogalmazva is “kockázatos”!
  6. Tavaly év végén volt téma a Vagyon kft üzleti terve. A cég idén 400 millióba kerül majd a városnak, 37 millióval többe, mint 2019-ben! Ebből 72.5 millió lesz az Uszoda. Azaz ha esik ha fúj, minden egyes nap 200.000 Ft-ot visz el. Hetente majd másfél milliót! Havonta 6 milliót! A városháza szerint “az 1987-ben épült uszoda illetve a 2001-ben hozzáépített gyógyfürdő műszakilag elavult, rossz àllapotban van, ezért kisebb, nagyobb karbantartási munkákat napi szinten kell végeznünk az évi két nagyobb karbantartás mellett.” Kár hogy ezeket a karbantartásokat a lakosság valahogy évek óta nem veszi észre.... Idén februárban aztán téma volt az Uszoda melegvizes puffertartályának és a tartalék kazánnak a javítása br. 1.829.600 Ft összegben. A Kalocsai Vagyonhasznosítási és Könyvvezető Nonprofit Kft 2 M Ft többlettámogatást kapott erre a feladatra. Az nem derült ki, hogy helyi vállalkozó kapja e meg a megbízást, és arról sem esett szó, hogy a kampány óta oly aktívan és hűségesen kommentelő/írogató ifj. dr Balás László is megkapta a jutalmát, és havi X-százezer forintért adja jogi tudását (is) a kalocsai önkormányzati cégnek. Aztán idén augusztusban jött az újabb fordulat Uszoda ügyben. A testület elé tárt anyag a Kalocsai Gyógyfürdő és Uszoda valamint a Csajda-Kert rekonstrukciójához szükséges beruházást megalapozó koncepcióterv beszerzése címet viselte. Ez az előterjesztés - minden egyéb ellenkező híreszteléssel ellentétben NEM ARRÓL SZÓLT, hogy legyen e új uszoda vagy sem! A Testület most arról döntött, hogy melyik céget bízzuk meg 9.5 millió forintért új koncepciótervek (értsd látványrajzok) készítésére. Ez az egész szerintem teljesen felesleges pénzkidobás! Abban mindenki egyetért, hogy új Uszodára szükség van! Ez nem is kérdés! Magam is elkötelezett híve vagyok, hogy Kalocsa gazdagodjon egy fürdővel! De

    - 2017-ben 5 millió Ft-ért már rendelt egy (jóval magasabb színvonalú) hasonló anyagot a Város.

    - Akkor 5 Mrd forint volt az elképzelt bekerülési költség. Az önmagát szerénytelenül Kalocsa Velünk Erősebbnek gondoló csapat azonban már az előterjesztés elején bevallja ennek az ellenkezőjét: “ Ekkora összeg finanszírozása azonban jelenleg nem reális (...) a jelenlegi fejlesztési igény egy szerényebb (...) 1.5-2 Mrd forintos értékhatárral gazdálkodik.”

    - A város tehát igenis gyengült...Komoly visszalépés ez sajnos.

    - No persze, ez Brüsszelből nem fog látszódni, hiszen a kiskőrösi és a soltvadkerti beruházások meg lassan dupla akkorák már mint 5-10 éve, és így az egyenleg stimmel. Értik ugye? Ide kevesebb is elég, oda meg több kell...

    - Kalocsa Velük gyengül, hiszen 2017 óta jócskán megnövekedtek az építőipari árak, és ha figyelembe veszünk valamennyi változót, az új koncepció fajlagosan majd 7-szer annyiba fog kerülni.

    - Amely anyag már nem tartalmaz sem tervezői költségbecslést, sem ún. engedélyezési és kivitelezési tervdokumentációt. Tehát pont arra jó csak - pályázati kiirás hiányában -, hogy lehessen vele kampányolni, vakítani. Ennyi.

    - Így sem érthető azonban, hogy a Körmendy Képviselő Úr által ízléstelennek és gusztustalannak tartott anyag helyett ezek a rajzok mitől lesznek szebbek-jobbak?

    - A legnagyobb probléma pedig maga az ügy menedzselése. A Filvig Polgármester úr által előterjesztett anyag két szegedi és egy budapesti céget bírt meghívni az álmok rajzbaöntéséhez. Helyit, környékbelit, de még megyei céget sem sikerült találni. Vajon miért?

    - A nyertes pedig a 2016-19 között a kecskeméti Megyeházán dolgozó (akkor ki ismer kit?) orosházi-szegedi vállalkozó lett, akinek csak részben hasonló referenciái is alig vannak, viszont ezzel a munkával meglesz a tavalyi egész éves árbevétele...

    - További érdekesség, hogy csak az elmúlt években minimum 2 határon túli és 9 magyar település kapott fürdőfejlesztésre forrást, Kalocsa nem. Pedig Kalocsa már egy éve Velük Erősebb állítólag!

    - Végezetül pedig csak annyi: Filvig Polgármester Úr és Simon Zoltán Alpolgármester Úr boldogan szajkózta a kampányfőnök által megtalált fenntarthatóság szót, ( csak jelzem, hogy az EU Általános Pályázati Alapelvei szerint a fenntarthatóság 10% ponttal esik latba egy bírálatnál. Az ún Megalapozottság 35%, míg az Üzleti Terv Minősége 55 % !) ahelyett hogy bevallották volna azon valós politikai tehetetlenségüket, hogy képtelenek elegendő pénzt szerezni a projekthez. A király meztelen! Kalocsa Velük csak gyengébb lett! És ezt is rá akarják kenni az ellenzékre....

    És mivel abban mindenki egyetért, hogy új Uszodára szükség van, azzal azonban nem, hogy 10 milliót kifizessünk egy valós verseny nélkül meghívott havernak erre hivatkozva, az előterjesztést 7 igen és 4 nem szavazattal fogadta el a Testület.
  7. Az önkormányzat 95 lakásából 19 volt üres. A maradékból 43 db szociálisan van kiadva, 19 költségelvűen, 9 piaci alapon. 4 szolgálati lakás, egy pedig szükséglakás. Januárban aztán napirendi pont volt a helyi lakásbérleti rendelet módosítása, a lakbérek emelése. A szociális lakásoknál 5%, a költségelvűeknél 7.5 %, a piaci lakásoknál 10% (és további 10% ha van udvara) volt a javaslat. Így a legkevesebbet egy szociális komfort nélküli lakásért kell fizetni, 63 Ft-ot négyzetméterenként, míg egy piaci alapú udvar nélküli önkormányzati lakásért 638 Ft-ot. Ilyenből kettő db van a városnak. (A közös költség miatt ez még így is kb. a fele a valós kalocsai áraknak!) Török Ferenc expolgármester ezt a legfelsőbb kategóriát bérli állítólag az önkormányzattól, de hogy azt hogy fizeti, arról nincs információm. Arról sem, hogy a másikat ki lakja.
  8. Érdekes, hogy már - a kampányhazugságoktól eltérően - le lehet írni egy előterjesztésben, hogy “a Kalocsa Szíve Program lezárását követően a fenntartási időszak (2017.02.28 - 2022.02.28) számos terhet ró vállalkozásunkra (Vagyon Kft), ugyanis működtetni illetve lehetőség szerint hasznosítani kell a pályázat során létrehozott épületeket, építményeket. (…) A Kalocsa Szíve pályázatból megvalósított épületek, építmények hasznosításából származó bevételek előző években sem fedezték a működtetéssel kapcsolatos költségeket. Várhatóan a fenntartási időszak további részében is a tulajdonos támogatására lesz szükség az üzemeltetéshez.” Köszönjük szépen tehát a KABINETNEK és a korábbi alpolgármestereknek ezt a korábbi zseniális munkát! Most hogy megint ők kaptak lehetőséget ősszel, szomorúan várom a hasonló vagyongazdálkodási zsákutcákat! (A Felügyelő Bizottság Elnöke egyébként a "közismert szakember" Tihanyi Tiborné lett.)
  9. Óvoda. Abban mindenki egyetért, hogy ez egy jó és szükséges dolog. De nézzük meg pontosan hogy miről is van szó? 2017-ben az előző városvezetés pályázott 360 millió építési költségre. A legjobb ajánlatot a Generál - folyamatosan emelve az árait - adta, bruttó 498 millióért. A különbözetet tehát ki kell gazdálkodni. Klasszikus kis magyar reality. No comment. De azt már csak halkan jegyzem meg, hogy egy másik kalocsai építős cég most kezdett el reklámozni 400.000 Ft-os négyzetméteráron design luxuslakásokat a kertvárosban. Azóta már volt egy másik diadalittas bejelentés is, hogy erre a projektre plusz 138 milliót kaptunk! Azt már elfelejtették közölni, hogy ez a pénz egyből megy is a kivitelező cég számlájára, annak a tulajdonosát gazdagítva, és nem a város költségvetését, vagy a lakosságot! A 75 férőhelyes új óvodánk tehát vagy minimum 1245 m2-es lesz, vagy Dubai-szingapúri minőségű arany, márvány, stb., stb...Másra gondolni sem merek… Augusztusban aztán napirendi pont volt a városi Óvoda és Bölcsőde évértékelője, majd az intézmény Pedagógiai Programjának - törvényi kötelezettségből fakadó - módosítása, és ezt mindannyiunk támogatta is.
  10. A Homokhátsági Regionális Hulladékgazdálkodási Társulásba dr Filvig Gézát, majd később az Őt helyettesítő a közismert hulladék-szakember (?) Kákonyi Istvánt delegáltuk. Ő bizottsági elnöki, és két bizottsági tagsága mellé örömmel vállalta a feladatot. 2020 nyarán tárgyaltuk aztán a HRH Önkormányzati Társulás 2019. évi működéséről szóló beszámolót. Tekintettel arra, hogy
    - a választási ígéretekkel ellentétben továbbra is Kalocsán az egyik legmagasabb a szemétdíj
    - városunkban a 6500 háztartásból továbbra is csak kb 4100-an rendelkeznek előfizetéssel, és közismert “nemzetiségi politikusok” is potyautasai a rendszernek
    - a kukások nem tudják ellenőrizni, hogy fizető vagy nemfizető ügyfél szemetét viszik el
    - azzal a módosító indítvánnyal éltem, hogy ne fogadjuk el a beszámolót.

    Dr Filvig Géza Polgármester Úr szerint azonban - bár alapító a város, és ő a delegált tisztségviselőnk a Társulásban - “semmiféle ráhatásunk nincs” a problémára. Nonszensz. Szerintem meg csak egyszerűen nem meri felvállalni az érdekképviseletünket...Így 6 nem és 4 igennel elutasították a módosítómat, majd ezután - kvázi feltett kézzel, kérdezés nélkül - elfogadták a Beszámolót. Probléma szerintük megoldva!
  11. 2020. januárban aztán első napirendi pont volt a Vagyonhasznosító Kft ügyvezetőjének a visszahívása és az utódja megválasztása. Zárt ülés volt, így a bent elhangzottakról nem írhatok. Pécsi Tiborné közös megegyezéssel ment el. Beigazolódtak a hónapok óta tartó pletykák, így utódja Jéri Tamás lett, aki korábban a kalocsai, majd a szekszárdi BV-ben volt vezető. Nem is titkoltan politikai kinevezett, hiszen tavasz óta a háttérből aktívan segítette dr Filvig kampányát, idén pedig szintén ragasztja éjszakánként Arnold Adrien tábláit…
  12. Ekkor volt napirenden a Kulturális Központ és Könyvtár intézményvezetői pályázatának a kiírása. Mint tudjuk Dr Magóné Tóth Gyöngyi politikai szerepvállalásának (is) köszönhetően Bajára távozott hasonló pozícióba. ( A történelem kicsit ismétli önmagát, hiszen 2010-ben meg a Kabinet „importálta” Bajáról az ott leváltott fideszes alpolgármestert ide Kalocsára a Vagyon élére ) Az intézményben a stáb már az elején fellázadt a politikailag odarakott dolgozó ellen, majd vezetőt is alig sikerült találni. a hírek szerint Filvig kecskeméti kampányfőnöke lassan de biztosan foglalja el a Művházat.
  13. Napirend volt az Ovi Sport Közhasznú Alapítvány beszámolója. Elöljáróban leszögeztem, hogy örömmel tölt el, ha a kalocsai gyerekekkel jó dolog történik, így bátran támogatom is az ügyet. Üzleti oldalról a téma már kicsit máshogy fest. Kis magyar reality 2020. Városunk 2019-ben kötött támogatási szerződést a dr Molnár Andrea (sz.: Debrecen) által vezetett Közhasznú Alapítványal a Csokonai utcai óvodában egy - az előterjesztés szerint - 6x12 méteres multifunkciós műfüves pályára, és ez el is készült. Ez a program 2011 (!) óta szárnyal, az internet szerint mára már összesen 404 pálya készült el. Bár a beszámoló szerint „a 2018/19-es pályázat előfeltétele a 7x14 méteres sík, vízszintes földterület biztosítása”, az eltérés gondolom az építési ráhagyás miatt lehet… Az már azért érdekesebb, hogy az Alapítvány az ún. 3 meghívásos tenderen a 70 pályára azt a  GLOBÁL SPORT Kft.-t bízta meg amely szintén debreceni, és a cégjegyzésre jogosult Molnár András ügyvezető.  Névazonosság? Rokonság? Passz. (Forrásaink szerint rokonsági kapcsolat - szerk.) De a cég 2018-as nettó árbevétele 1 358 909 000 Ft volt…
  14. Téma volt a helyi szippantós vállalkozó, Erős László E.V. szerződésmódosítása. Ő 2015-ben 10 évre (!) megkapta ezt, azóta minden évben 3.5 %-kal emelheti az árait, a különbözetet pedig a város fizeti. Ügyes.
  15. TEIT beszámoló elfogadása. Az újjáalakult testület 2019 november 13.-án egy finnországi utazással indította szigorúan szakmai társadalmi, ellenőrző, információs és településfejlesztési munkásságát, valamint megbízási szerződést kötött 1,6 millió forintért egy újságíróval.
  16. Napirendi pont volt az „Európa a polgárokért” programra beadott pályázat ügye. Ennek az volt a lényege, hogy a 2020. szeptember 18-20. közötti Paprika Napokra úgy kértünk 25.000 eurot, hogy arra meghívjuk a testvérvárosainkat, majd mindezt előadjuk úgy, hogy ez rettentő fontos EU érdek – így önerő nélkül lehet kapni rendezvényre EU-s pénzt ún. testvérvárosi kapcsolatokra. Miért ne kérjük mi is, ha lehet, hiszen ha mi nem, akkor más kapja meg. A furcsa csak az, hogy Kircheim, Székelykeresztúr, Kúla, Bethlehem, Altino, Polyarnye Zori mellett Paks – érthető okokból – ,és Sopron (!) is meg volt hívva. Kérdésemre Filvig Úr ezt a „személyes kapcsolatai” miatt tartotta fontosnak. (dr. Farkas Ciprián, Sopron új Fidesz-KDNP-s polgármestere 1973-as születésű). Hogy mi lett a COVID után a pénzzel…

Még mindig folytatjuk...

Az első részt az alábbi linken találja:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük